Model rozborů praxe je primárně určen k rozvoji kritického myšlení a schopnostem hodnotit jednotlivé činnosti spadající pod kompetence speciálněpedagogického výchovného pracovníka. Rozbory k souvislé praxi plynule navazují na modul souvislé praxe 1, která je cílena na instituce a zařízení, které svou činností zastřešují oblast vzdělávání a zájmové činnosti. Konkrétně se jedná o školy nebo školská zařízení pro zájmovou činnost. Úkolem studenta je adekvátně zhodnotit a rozebrat jednotlivé činnosti, které absolvoval v rámci souvislé praxe 1. Tyto činnosti jsou zaznamenány v deníku praxe, jež je zdrojovým materiálem pro hodnocení a zpětnou vazbu od metodika praxe. Student svou pozornost zaměřuje zejména na organizační rámec praktikovaného tématu, hodnotí prostředí zařízení, jeho organizaci, vztahy, slabá a silná místa ve vztahu ke klientům a svou pozici v rámci praxe. Dále je věnován prostor ke komparaci teoretických poznatků s praxí, tedy do jaké míry lze tyto teoretické poznatky do praxe aplikovat. Student také hodnotí přínos praxe pro rozvoj svých kompetencí a co z praxe zpětně využije ke studiu. V neposlední řadě student reflektuje samotnou práci s klientem prostřednictvím tvorby kazuistik a rozboru konkrétní činnosti, a to v souvislosti s uplatněním teoretických poznatků do praxe. Tato část rozboru nepřímo koresponduje s náplní předmětu kazuistického semináře. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci zápočtu. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům možnost zhodnotit výsledek své práce s klientem v jednotlivých zařízeních a institucích určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifikům cílové skupiny v kontextu rozboru a hodnocení žité zkušenosti.
|