Úkolem disciplíny je umožnit studentům oboru speciální pedagogika pro výchovné pracovníky průběžný kontakt se zařízeními, která svou činností zastřešují oblast vzdělávání - nebo sociální ochrany, primárně oblast sociálních služeb, či pracoviště veřejné správy v dané oblasti. Úkolem praxe je zajistit pravidelný kontakt s prostředím cílové skupiny osob se zdravotním postižením či sociálním a dalším znevýhodněním. Student se v rámci praxe seznámí s činností zařízení nebo instituce, pravidelně zde dochází a snaží se kriticky reflektovat organizaci, metody, techniky a užívané postupy aplikované při práci s cílovou skupinou. Vychází z poznatků získaných studiem studijních disciplín svého studijního oboru. Pozorováním si student vytváří potřebné kompetence k práci speciálněpedagogického výchovného pracovníka a připravuje se také na navazující model praxe průběžné a speciální. Student si vede deník praxe ve formě pravidelných denních záznamů (na základě předepsané osnovy). Každá činnost, k níž v průběhu praxe studenta došlo, bude vyhodnocena a student provede samostatný rozbor. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci kolokvia. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům orientaci v jednotlivých zařízeních určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifikům cílové skupiny v kontextu praktických situací. Praxe je organizována jako náslechová, tzn. nepředpokládá se přímá intervence studenta vůči klientovi zařízení/instituce, není však vyloučena -v případech, kdy vedoucí praxe usoudí, že je to potřebné vzhledem ke schopnostem studenta a možnostem daného zařízení/instituce.
|