Úkolem disciplíny je umožnit studentům oboru speciální pedagogika pro výchovné pracovníky průběžný kontakt se zařízeními a institucemi, které svou činností zastřešují oblast vzdělávání a zájmové činnosti. Konkrétně se jedná o školy nebo školská zařízení pro zájmovou činnost. Úkolem praxe je průběžný kontakt s prostředím cílové skupiny osob se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním. Student se v rámci praxe seznámí s činností zařízení či instituce, pravidelně zde dochází a snaží se kriticky reflektovat organizaci, metody, techniky a užívané postupy aplikované při práci s cílovou skupinou. V rozsahu daném pokyny vedoucího praxe se student podílí na vedení výchovně-vzdělávacích situací (případů), samostatně je pověřován dílčími úkoly, ostatní činnosti vykonává pod dohledem pověřeného pracovníka organizace. Prostřednictvím přímé práce s cílovou skupinou si student vytváří potřebné kompetence k práci budoucího speciálněpedagogického výchovného pracovníka. Student si vede deník praxe ve formě pravidelných denních záznamů (na základě předepsané osnovy). Do deníku praxe student vypracovává podrobné přípravy, které budou využity k přímé práci s cílovou skupinou. Každá tato činnost, k níž v průběhu praxe studenta došlo, bude následně vyhodnocena a student provede samostatný rozbor. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci zápočtu. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům možnost vyzkoušet si přímou práci s klientem v jednotlivých zařízeních či institucích určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifikům cílové skupiny v kontextu praktických situací.
|