Předmět: Praktický výcvik v komunikaci s klientem

« Zpět
Název předmětu Praktický výcvik v komunikaci s klientem
Kód předmětu USS/UVCK
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání komunikačních, sociálních a osobnostních dovedností, potřebných k efektivní práci odborného pracovníka (speciálního pedagoga). Tyto dovednosti jsou klíčové při práci s osobami s různými typy zdravotního i nezdravotního postižení, znevýhodnění a jejich blízkými. Výuka je realizována formou vícedenního výjezdu, zpravidla mimo prostory fakulty. V těchto dnech se studenti formou sebezkušenosti učí a zkouší i řadu různých nástrojů, metod a technik s cílem napomoci poznat lépe klienta a tím i efektivně zacílit svoji práci směrem k intervenčním či terapeutickým aktivitám edukační/formativní povahy. Zisk či podpora těchto kompetencí je klíčová pro vytvoření pozitivního, podpůrného prostředí. Studenti se během kurzu, skrze vlastní zkušenost naučí, na jaké oblasti je vhodné se zaměřovat a jak přizpůsobit komunikační strategie s akcentem na individuální potřeby klientů. Výukové teze (dle profilace jednotlivých studijních programů) SP Intervence: Kurz je zaměřen primárně na rozvoj komunikačních dovedností, vedení poradenského rozhovoru a schopnosti naslouchat. Během výuky je také kladen akcent na práci jak s jednotlivcem, tak i skupinou. Vzhledem k zaměření programu je kladen velký důraz na kontraktování a poradenství a následné vhodné nastavení intervence. Raný věk: Akcent bude kladen na možnosti, jak lze efektivně hledat a následně nastavit cílenou intervenci u dětí raného a předškolního věku a jejich nejbližších. Frekventanti budou mít možnost se blíže seznámit s vybranými nástroji/technikami, které akcentují myšleni a způsob práce zaměřeny na člověka (Person Centred Thinking and Practices) ? v rámci sebezkušenosti se tak naučí např. Profil na 1 stranu, Kruh vztahů, Komunikační tabulku či se vyzkouší strukturovanou intervenci v podobě plánovacího setkání s využitím nástroje Mapa/Cesta. Andragogika: Výuka je realizována formou vícedenního kurzu na fakultě nebo a mimo prostory fakulty. Během těchto dnů se účastníci formou sebezkušenosti učí a zkouší různé nástroje, metody a techniky zaměřené na komunikaci s dospělými s postižením. Cílem je lépe poznat potřeby klienta a efektivně zacílit komunikační strategie na intervenční či terapeutické aktivity. Zisk či podpora těchto kompetencí je klíčová pro vytvoření pozitivního a podpůrného prostředí. Účastníci se během kurzu skrze vlastní zkušenost naučí, na jaké oblasti se zaměřovat a jak přizpůsobit komunikační techniky s ohledem na individuální potřeby dospělých s postižením. Literatura: ? HELEN SANDERSON ASSOCIATES, 2020. Person centred practices. Dostupné z: http://helensandersonassociates.co.uk/ ? SANDERSON, H., 2000. Person Centred Planning: Key Features and Approaches. Dostupné z: http://web.thebigtree.org/images/PCP_Key_Features.pdf ? SLOVÍK, J. 2010. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9. ? THOMPSON, J., 2008. Person Centred Practice for Professionals. Open University Press. ISBN 978-0-335222-195-0.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní