Předmět: Smyslová výchova dětí s postižením

« Zpět
Název předmětu Smyslová výchova dětí s postižením
Kód předmětu USS/USMV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
  • Karunová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
obsahem disciplíny je, aby se studenti postupně seznámili se základní problematikou smyslové výchovy postižených osob, a to jak v období raném, předškolním, školním i v období, kdy postižené osoby již dosáhly dospělosti. Smyslová výchova je základním předpokladem pro rozvoj komunikace, učení, paměti atd. Posluchači si mají během výuky osvojit jak teoretické, tak praktické poznatky, aby tyto mohli dále využívat v praxi při výuce postižených osob.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje smyslů jako důležitých kompenzačních mechanismů dítěte se zdravotním postižením. Náplní předmětu jsou i možnosti rozvoje zraku nejen ve smyslu zrakové stimulace, ale i multisenzoriálního přístupu. Tématické okruhy: - Multisenzoriální přístup u dětí se SVP. - Smyslová výchova, jako odraz rozvoje nižších kompenzačních činitelů. - Smyslová výchova jako prevence vzniku NKS, deprivace i SPU. - Smyslová výchova u dětí se senzorickým postižením. - Smyslová výchova u dětí s MP, PAS a ohrožením sociálního vývoje. - Praktické ukázky a praktická cvičení. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. (2016). Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5096-4. FIDLEROVÁ, D. (2015). Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. [Pardubice]: [nakladatel není známý]. ISBN 978-80-260-9209-4. POLÁKOVÁ, P. (2019). Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: pozorné a spokojené dítě. Vydání 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5. CHAJDA, R. (2016). Poznej své smysly: všetečné otázky, luštění a zábavné experimenty. 1. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1050-2. OREL, M. a kol. (2010). Člověk, jeho smysly a svět. Vyd. 1. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-2946-6. RŮŽIČKA, R. (2002). Cvičení k posílení smyslů. 1. vyd. Hradec Králové: Svítání plus. ISBN 80-86601-01-3. KEBLOVÁ, A., LINDÁKOVÁ, L., NOVÁK, I. (2000). Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-121-0. VÍTKOVÁ, M., a kol. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido. ISBN 80-85931-75-3. GRÜNEROVÁ-LIPPERTOVÁ, M. (2020). Multisenzorická stimulace. První vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-447-7. JANKŮ, K. (2018). Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Vydání: první. Opava: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě. ISBN 978-80-7510-335-2. Doporučená literatura: KEBLOVÁ, A. (1999). Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-080-X. KEBLOVÁ, A. (1999). Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-085-0. KEBLOVÁ, A. (1999). Čich a chuť u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-081-8. RABENHAUPTOVÁ, H., VOJTOVÁ, H. (2021). Cvičení šité na míru, aneb, Jak se cvičí Smyslovka: smyslová aktivizace. Frýdek-Místek: JOKL. ISBN 978-80-88070-09-2.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let. Jak krtek Barbora uviděl svět.. Brno: Computer Press.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press.
  • Finková, Mitrychová, Růžičková, Stejskalová. Osoby se zrakovým postižením v procesu komunikace.
  • Finková, Růžičková, Stejskalová. Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku.
  • SYNEK, F. (2004). Říkáme si s dětmi. Praha: ArchArt.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -