Název předmětu | Somatopedie 1 |
---|---|
Kód předmětu | USS/USE1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Koncepce oboru somatopedie z perspektivy poradenské práce - vymezení, vývoj v ČR a zahraničí, významné osobnosti. Kategorie omezení pohyblivosti a základní terminologie: model funkční schopnosti, klasifikace WHO, zejména Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví, aplikace této klasifikace v oblasti speciální pedagogiky a poradenství. Rehabilitace osob s omezením pohyblivosti - koncepce rehabilitace, vývoj rehabilitace ve 20. století, interprofesní spolupráce, facilitátory a bariéry efektivního fungování týmu, příklady dobré praxe v oblasti somatopedie. Rehabilitace ve zdravotnictví se zaměřením na osob s omezením pohyblivosti - rehabilitační tým, jednotlivé profese (rehabilitační lékař a další lékařské specializace, fyzioterapeut, ergoterapeut, klinický logoped, klinický psycholog, protetik?), zdravotnické instituce (např. centra léčebné rehabilitace, rehabilitační ústavy, lázně a ozdravovny, léčebny...), poradenství ve zdravotnictví. Rehabilitace v sociální a pracovní oblasti - vymezení, legislativa, instituce a způsob realizace sociální rehabilitace (systém sociálních služeb), nástroje sociální a pracovní rehabilitace, poradenství v oblasti sociální a pracovní rehabilitace u osob s omezením pohyblivosti a jejich rodin. Rodina osob s omezením pohyblivosti - zkušenosti rodinných členů, včetně zdravých sourozenců, důsledky poskytování péče osobám s různými typy omezení pohyblivosti, strategie podpory zaměřené na rodiny. Povinná literatura: FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. CHRASTINA, J. a kol. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení - přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti: výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. KANTOR, J., CHRASTINA, J., JURKOVIČOVÁ, P., URBANOVSKÁ, E. a kol. (v tisku). Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. KANTOR, J. Prostředky augmentativní a alternativní komunikace u osob s tělesným a kombinovaným postižením. In LUDÍKOVÁ, L., KOZÁKOVÁ, Z. a kol. Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2012. KANTOR, J. Umělecké terapie a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. Potenciál integrace umění do vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. a kol. Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KANTOR, J. Technické pomůcky pro osoby s omezením hybnosti. In LANGER, J. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KOPŘIVA, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2017. MAJEROVÁ, R. Lingvistika ve speciální pedagogice. In MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |