Název předmětu | Romistika |
---|---|
Kód předmětu | USS/UROM |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Romská komunita v historickém a současném kontextu (zahraniční a český). - Principy majority a minority, odlišnosti a podobnosti, stereotypů a předsudků. - Politika České republiky ve vztahu k minoritám, charakteristika romských populací v ČR, její proměny a perspektiva vývoje. - Romská kultura a její vývojové aspekty. - Problematika sociálního vyloučení, vládní strategie boje proti sociálnímu vyloučení, kultura chudoby. - Specifika romské rodiny, tradiční pojetí a současné trendy. - Romské děti a jejich přístupy ke vzdělávání. - Žák se sociálním znevýhodněním, odlišnost a další možnosti příčin jeho školního selhávání. - Vzdělávací potřeby romských žáků, jazykové kompetence a komunikace. - Edukace orientovaná na proces a edukace orientovaná na výsledek. - Programy pro kognitivní, sociální a emocionální rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Aktivace kognitivních funkcí, principy kognitivního vzdělávání a metakognice.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je základní orientace a propojování historických, etnografických, jazykových, kulturně antropologických a sociálních prvků romské kultury. Bude akcentována oblast edukace romských dětí, jejich přístupů ke vzdělávání a způsoby řešení problémů těchto žáků. Tematické okruhy: " Romská komunita v historickém a současném kontextu (zahraniční a český). " Principy majority a minority, odlišnosti a podobnosti, stereotypů a předsudků. " Politika České republiky ve vztahu k minoritám, charakteristika romských populací v ČR, její proměny a perspektiva vývoje. " Romská kultura a její vývojové aspekty. " Problematika sociálního vyloučení, vládní strategie boje proti sociálnímu vyloučení, kultura chudoby. " Specifika romské rodiny, tradiční pojetí a současné trendy. " Romské děti a jejich přístupy ke vzdělávání. " Žák se sociálním znevýhodněním, odlišnost a další možnosti příčin jeho školního selhávání. " Vzdělávací potřeby romských žáků, jazykové kompetence a komunikace. " Edukace orientovaná na proces a edukace orientovaná na výsledek. " Programy pro kognitivní, sociální a emocionální rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. " Aktivace kognitivních funkcí, principy kognitivního vzdělávání a metakognice.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
USS/EUSP1 ----- nebo ----- USS/USP1 |
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |