| Název předmětu | Psychopedie 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/UPY2 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Systém ucelené rehabilitace osob s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická metodologie, diagnostika a výzkum. Terapeutické přístupy k osobám s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická gerontagogika. Projevy stárnutí a nemoci ve stáří. Neurokognitivní poruchy a systém sociálně-zdravotní péče. Speciálněpedagogická podpora osob seniorského věku s neurokognitivní a jinou poruchou.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu Psychopedie 2 je seznámit studenty se současným stavem ucelené rehabilitace osob s poruchou intelektu a jinou duševní poruchou. V rámci toho se věnovat otázkám psychopedické metodologie, diagnostiky a výzkumu, dále možnostem terapeutických přístupů k dané cílové skupině. Zvláštní pozornost bude věnována oblasti psychopedické gerontagogiky, se zřetelem na typické projevy stárnutí, nemoci ve stáří a zejména neurokognitivní poruchy a jejich typické etiologické podtypy, včetně sociálně-zdravotní péče a speciálněpedagogické podpory. Systém ucelené rehabilitace osob s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická metodologie, diagnostika a výzkum. Terapeutické přístupy k osobám s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická gerontagogika. Projevy stárnutí a nemoci ve stáří. Neurokognitivní poruchy a systém sociálně-zdravotní péče. Speciálněpedagogická podpora osob seniorského věku s neurokognitivní a jinou poruchou. Povinná literatura: BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Mladá fronta, 2015. ČECHOVÁ, K. et al. V bludišti jménem Alzheimer. Management Press, 2019. MÜHLPACHR, P. Speciální Geragogika. Distanční studijní text. Slezská Univerzita, 2019. VALENTA, M., MÜLLER, O. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 6., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. 488 stran. ISBN 978-80-7320-290-3. VALENTA, M. a kol. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. 387 stran. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2. ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Grada Publishing, 2017. Doporučená literatura: KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Grada Publishing, 2011. TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Galén, 2005.
Student se seznámí se současným stavem ucelené rehabilitace osob s poruchou intelektu a jinou duševní poruchou. V rámci toho se věnovat otázkám psychopedické metodologie, diagnostiky a výzkumu, dále možnostem terapeutických přístupů k dané cílové skupině. Zvláštní pozornost bude věnována oblasti psychopedické gerontagogiky, se zřetelem na typické projevy stárnutí, nemoci ve stáří a zejména neurokognitivní poruchy a jejich typické etiologické podtypy, včetně sociálně-zdravotní péče a speciálněpedagogické podpory. Systém ucelené rehabilitace osob s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická metodologie, diagnostika a výzkum. Terapeutické přístupy k osobám s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická gerontagogika. Projevy stárnutí a nemoci ve stáří. Neurokognitivní poruchy a systém sociálně-zdravotní péče. Speciálněpedagogická podpora osob seniorského věku s neurokognitivní a jinou poruchou. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast na výuce (u seminářů min. 80%), plnění sem. úkolů, složení zk. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |