| Název předmětu | Psychometrie |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/UPSM |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
V přednáškách a seminářích se studenti seznámí s oborem psychometrie, který se zabývá měřením psychických jevů, jejich trváním a vlastnostmi, dále pak vzájemnými vztahy a to především k fyziologickým procesům. Absolventi budou schopni používat standardní psychodiagnostické metody ve speciálněpedagogické praxi. 1. Vymezení psychometrie 2. Vztah psychometrie a speciální pedagogiky (možnosti a meze využití ve speciální pedagogice) 3. Etické aspekty psychometrie 4. Norma a patologie (statistické, funkční, sociokulturní, ? pojetí normy) 5. Objektivita a subjektivita v psychometrii (práce s chybou) 6. Metody v psychometrii a jejich aplikace ve speciálněpedagogické praxi (klinické, testové, přístrojové metody) 7. Využití statistických metod v psychometrii 8. Objektivita, reliabilita, validita, standardizace a normalizace psychodiagnostických metod 9. Měření psychických jevů (procesy, stavy, předpoklady, osobnosti) ve speciální pedagogice Výzkum (typy výzkumu (např. terénní, longitudinální) a jejich význam ve speciálněpedagogické praxi Povinná literatura: GOULD, S. J Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998. URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika: Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. Doporučená literatura: HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |