Název předmětu | Psychologie handicapu |
---|---|
Kód předmětu | USS/UPSH |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Faktory včasné intervence u dětí s postižením. VUP: Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4432-1 IGA PdF_2014007 2. VÁGNEROVÁ,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Praha 1999. 3. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1988. 4. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L.: Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 5. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2 6. OPATŘILOVÁ, D.(ed.): Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 7. VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. 8. POTMĚŠIL, Miloň. Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 227 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4729-2. 9. POTMĚŠIL, Miloň a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3. 10. POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 978-80-246-1300-0.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
V přednáškách a seminářích se studenti seznámí s možnými vlivy jednotlivých typů a druhů postižení na osobnost nositele, ale i na jeho rodinu. Postižení a handicap Vliv narození dítěte s postižením na funkčnost rodiny (vztahy mezi rodiči) Sourozenci dítěte s postižením Osobnost dítěte se zdravotním postižením. Psychologické, sociologické a kulturní pohledy na proces přizpůsobení se zdravotním postižením. Překážky a zátěže, kterým čelí osoby se zdravotním postižením. Vliv na začlenění do společnosti a účasti, možnosti a podpora osobního přizpůsobení jednice z prostředí mimo normu. (nemoc, zdravotní postižení) Chronické onemocnění a zdravotní postižení v průběhu celého životního cyklu. Sebepojetí a jeho specifika u osob nemocných a zdravotně postižených. Rodina jako rozhodující element a cílová skupina. Sociální prostředí jako determinant činitelů určujících a spoluvytvářejících psychický vývoj jedince. Bolest, trauma a práce s nimi. Krizová intervence a její úloha, možnosti. Diagnostika a její specifické formy. Interdisciplinární spolupráce v psychologii zaměřené na osoby se zdravotním postižením. Možnosti a meze speciálního pedagoga (podpora rodiny, přijetí postižení)
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
test, referát - seminární práce |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |