Předmět: Poetoterapie

« Zpět
Název předmětu Poetoterapie
Kód předmětu USS/UPOE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem je předmětu je seznámit studenty s definicí poetoterapie, základními pojmy a vztahy, hlavními zásadami a zdroji poetoterapie, vztahu a prolínání poetoterapie s ostatními formativními terapiemi a obory a filosofickými směry. Studenti se dále seznámí se strukturou a fázováním lekcí, s poetoterapií zacílenou na skupiny klientů předškolního a školního věku i na aplikaci adekvátních metod a postupů s dospělejšími klienty.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Studenti se seznámí se základními pojmy, vztahy a zásadami poetoterapie. Získají teoretické znalosti a zkušenosti v následujících oblastech: " Verš jako stimulační prostředek rozvoje hrubé a jemné motoriky (Giggle poetry) " Verš jako prostředek relaxace " Úloha poezie v rehabilitační péči " Verš v rámci logopedické péče - synchronizace rytmu veršů a pohybu, význam rytmického verše v reedukační logopedické péči, význam logopedických říkanek pro navozování a fixaci jednotlivých problematických hlásek Získají také itinerář vhodných poetických textů stimulujících slovní pohotovost, paměť, jazykový cit, cit pro zvukomalbu, dynamiku a plynulost řeči. Součástí výuky bude vlastní kreativní tvorba zaměřená na konstrukci veršovaných textů. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MÜLLER, O. a kol. (2005). Terapie ve speciální pedagogice.. Olomouc: UP Olomouc.
  • MÜLLER, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP.
  • SVOBODA, P. (2007). Poetoterapie.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní