Předmět: Psychiatrie 1

« Zpět
Název předmětu Psychiatrie 1
Kód předmětu USS/UPC1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubínek Radim, MUDr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem studijního předmětu je získání všeobecných znalostí z oboru psychiatrie zejména dětského věku s ohledem k předpokládaným potřebám budoucího povolání posluchačů. Výukové teze: ? Neurobiologické teoretické základy psychiatrie: neuroanatomie a neurofyziologie, funkční systémy lidského mozku. ? Základné psychiatrické vyšetření a vyšetřovací metody v psychiatrii. ? Prevence duševních poruch a duševní hygiena. ? Poruchy psychického vývoje. ? Specifické vývojové poruchy řeči, motoriky a školních dovedností. ? Dětský autismus. ? Mentální retardace. ? Organické duševní poruchy, demence. ? Poruchy chování a emocí se začátkem v dětství. V rámci teoretického úvodu bude probrán neurofyziologický základ duševních funkcí; dále pojetí normality a patologie; etiopatogeneze duševních poruch (bio-psycho-sociální model) a jejich hlavní příznaky a psychopatologické projevy. Praktická část výuky se bude orientovat na rozpoznání významných psychopatologických fenoménů a zohlednění poznatků v přístupu k duševně nemocným, postupech a úskalích při vyšetření, zásadách komunikace a principech časné intervence. Důraz bude kladen na konceptualizaci-schopnost zasazení jednotlivých projevů do konkrétního a jedinečného příběhu člověka; porozumění jeho adaptivním i maladaptivním schématům a zvládacím strategiím. Teorie bude vyučována zejména formou powerpointové prezentace; výkladem, diskusí, ale také příklady z praxe, kazuistikami a názornými video-ukázkami. V praktické části budeme využívat nácviků, hraní rolí a práce s modelovým člověkem s duševním onemocněním. Povinná literatura: KUBÍNEK, R. Psychiatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3057-7. PRAŠKO, J. et al. Obecná psychiatrie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2570-2. MRŇA, J. Psychiatrie. Olomouc: RUP, 1997. LESNÝ, J., ŠPITZ, J. Neurologie a psychologie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. Doporučená literatura: PRAŠKO, J., MOŽNÝ, P., ŠLEPECKÝ, M. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-865-1. PRAŠKO, J. et al. Klinická psychiatrie. 1. vyd. Praha: Tigis, 2011. ISBN 978-80-87323-00-7. RABOCH J., ZVOLSKÝ P. et al. Psychiatrie. Praha: Galén, 2001. ISBN: 80-7262-140-8.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní