Předmět: Muzikoterapie

« Zpět
Název předmětu Muzikoterapie
Kód předmětu USS/UMUZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické poznatky k problematice expresivně terapeutické metody muzikoterapie a výcvik dovedností využít základní prvky hudebního umění - melodii, harmonii, rytmus, zvukovou barvu, dynamiku, tempo - při vedení klientů se speciálními potřebami.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky muzikoterapie a jejího referenčního pole, teorií, ze kterých muzikoterapie vychází, a oblastí, ve kterých se rozvíjí muzikoterapeutická praxe. Další zaměření výuky směřuje do oblasti aplikace muzikoterapie u osob se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním. V rámci výuky se studenti seznámí s muzikoterapeutickými modely, které se u této populace používají, porozumí zaměření a cílům těchto modelů na bázi aktuálních výzkumů v oblasti kreativních přístupů. Stěžejní část výuky proběhne formou praktických cvičení s cílem osvojení základní analýzy hudebních elementů pro klinické účely, cvičení a postupů pro rozvoj funkční schopnosti a nácvik aktivit, podporu interakce a vývoj vztahu s osobami se zdravotním postižením a sociálním/zdravotním znevýhodněním a pro komunitní formy práce s touto populací.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MÁTĚJOVÁ, Z. (1993). Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike.. Bratislava: SPN.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
  • Zeleiová, J. (2007). Muzikoterapie. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní