Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické poznatky k problematice expresivně terapeutické metody muzikoterapie a výcvik dovedností využít základní prvky hudebního umění - melodii, harmonii, rytmus, zvukovou barvu, dynamiku, tempo - při vedení klientů se speciálními potřebami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky muzikoterapie a jejího referenčního pole, teorií, ze kterých muzikoterapie vychází, a oblastí, ve kterých se rozvíjí muzikoterapeutická praxe. Další zaměření výuky směřuje do oblasti aplikace muzikoterapie u osob se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním. V rámci výuky se studenti seznámí s muzikoterapeutickými modely, které se u této populace používají, porozumí zaměření a cílům těchto modelů na bázi aktuálních výzkumů v oblasti kreativních přístupů. Stěžejní část výuky proběhne formou praktických cvičení s cílem osvojení základní analýzy hudebních elementů pro klinické účely, cvičení a postupů pro rozvoj funkční schopnosti a nácvik aktivit, podporu interakce a vývoj vztahu s osobami se zdravotním postižením a sociálním/zdravotním znevýhodněním a pro komunitní formy práce s touto populací.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
MÁTĚJOVÁ, Z. (1993). Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike.. Bratislava: SPN.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
-
Zeleiová, J. (2007). Muzikoterapie. Praha: Portál.
|