Předmět: Metody jednání

« Zpět
Název předmětu Metody jednání
Kód předmětu USS/UMEJ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Ševčíková Barbora, Mgr.
  • Musil Roman, PhDr. Mgr.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Samostatný řečnický projev, jeho příprava, realizace, hodnocení, sebehodnocení; - zvládání náročných žáků, klientů, posluchačů; - ovládnutí dialogických forem a jejich záměrné využívání při vedení dialogu; - seznámení s různými strategiemi jednání; - prevence proti patologickému jednání; - záměrné využívání nonverbální komunikace při jednání; - prevence proti vyhoření; - sebekontrola při jednání, sebeevaluace jednání; - způsoby řešení konfliktního jednání.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Výuka předmětu Metody jednání vede budoucí učitele, lektory, terapeuty či vychovatele prostřednictvím řešení praktických situací a konfliktů při jednání k promyšlenému a záměrnému postupu jednání s kompetentním využitím všech poznaných metod jednání, a to jak při samostatném vystoupení, tak při vedení třídy či vedení dialogu s žákem, klientem, nadřízeným či podřízeným

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- docházka na přednášky 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není) - prostudování si tematických okruhů (na konci výuky budou studentům poskytnut seznam doporučené literatury)
Doporučená literatura
  • Adamczyk, G., Bruno, T. (2005). Řeč těla. Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla.
  • ALTRICHTEROVÁ, B., NASTUNEAKOVÁ, M. (1997). Rétorika pro každého. Praha: ČVUT.
  • Aristotelés. (2010). Rétorika. Praha.
  • BECKHANOVÁ, B. (2002). Jak se bránit hloupým řečem. MOTTO, Praha.
  • EHRENBORG, J., MATTOCK, J. (1995). Přesvědčivé vystupování. Praha: Management Press.
  • HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
  • HEATH, CH. a D. ( 200). Jak zaujmout hned napoprvé. IKAR, Praha.
  • HERZER, K. (2006). Rétorika v zaměstnání.. Praha: Grada.
  • Jiří Kraus. (1998). Rétorika v evropské kultuře. Praha.
  • KLEIN, Z. (1998). Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio.
  • Kraus, J. (2004). Rétorika a řečová kultura. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Křivohlavý, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1998..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní