Předmět: Logopedie

« Zpět
Název předmětu Logopedie
Kód předmětu USS/ULGP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vrbová Lucie, Mgr.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Voralová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Tumová Martina, Mgr.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
  • Ptáčková Monika, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti. 2. Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. 3. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči. 4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky. 5. Lateralita a komunikace. Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality, zkoušky laterality. Náhled na lateralitu v historii a v současnosti. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. Psaní osob preferujících levou ruku. 6. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti. 7. Dyslálie. Klasifikace českých hlásek. Terminologie a klasifikace dyslálie, etiologie, symptomatologie, diagnostika. Zásady a principy logopedické intervence u dyslálií, prevence a prognóza. Základy myofunkční terapie. 8. Poruchy hlasu. Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce. 9. Specificky narušený vývoj řeči. Terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky, diferenciální diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 10. Narušení zvuku řeči. Rinolálie a palatolalie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 11. Dysartrie. Terminologie, základní přístupy ke klasifikaci vývojová a získaná forma, dysartrie u DMO, dysartrie v dospělosti, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 12. Specifické poruchy učení. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Jiné typy poruch učení a praxie. 13. Narušení plynulosti řeči. Balbuties a tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Cíle: Cílem je přiblížit posluchačům základy předmětu logopedie jako samostatné vědecké disciplíny, studijního oboru a profese se zaměřením na jednotlivé resorty. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat cíle logopedie, základní typy narušené komunikační schopnosti orientovat se v základech organizace logopedické péče v České republice a v základní komparaci se zahraničním pojetím. Výukové teze: " Předmět a cíle logopedie - nastiňuje jeho postavení v systému věd, pojem narušená komunikační schopnost a jeho pojetí v České republice a v zahraničí. " Organizace poskytování logopedické péče v ČR a ve světě - péče v jednotlivých resortech. Důraz na působení logopedů ve školském resortu. Spolupráce speciálního pedagoga s klinickou logopedickou sférou. " Historie vývoje oboru logopedie - stručný přehled jednotlivých etap se vztahem k aktuálnímu pojetí. Počátek institucionální logopedické péče. Vztah k vývoji speciální pedagogiky. " Klasifikace narušené komunikační schopnosti - stručná charakteristika hlavních okruhů a typů, včetně terminologie. Specifika jednotlivých věkových kategorií. " Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti. Specifika jednotlivých věkových kategorií. " Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. " Základy logopedické intervence v oblasti poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. " Základní přehled o typech využití alternativní a augmentativní komunikace. Charakteristika hlavních metodik a postupů u osob se symptomatickými poruchami řeči a s kombinovaným postižením. " Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervence narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní