Předmět: Logopedická intervence 

« Zpět
Název předmětu Logopedická intervence 
Kód předmětu USS/ULGI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Pudelková Viktorie Hedvika, Mgr.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vybavit absolventa speciálněpedagogickými logopedickými kompetencemi s přesahem do oblasti sociální práce a sociální pedagogiky, do resortu zdravotnictví, kde bude působit jako platný člen týmu. Absolvent bude vybaven základními kompetencemi na úrovni zejm. asistenta pedagoga a sociálního pracovníka. Cílovou skupinu, s níž bude absolvent pracovat, jsou osoby se zrakovou vadou a zrakovým postižením od raného věku až po stáří. Akcent je kladen na podporu komunikace s osobami se zrakovou vadou a zrakovým postižením a obtížemi v komunikaci, příp. s narušenou komunikační schopností a vybrané otázky logopedické intervence (logopedické diagnostiky, terapie a prevence). Tematické okruhy: ? Organizace logopedické intervence v logopedii v České republice dle resortů (zdravotnictví, školství, sociální služby). Kontakty na specializovaná pracoviště. ? Funkční komunikace. Aktivní naslouchání. ? Pochvala a hodnocení v komunikaci. Pozitivní a negativní zpětná vazba, oceňování v komunikaci. ? Vývoj řeči, jazyka a komunikace ? základní vstup do problematiky. ? Kritická období ve vývoji dětské řeči. ? Nedirektivní komunikační strategie. ? Specifika komunikace osob se zrakovým postižením ? symptomatické poruchy řeči u zrakového postižení. ? Základy logopedické diagnostiky. Orientační a základní logopedické vyšetření. ? Zásady komunikace s klientem se zrakovým postižením a narušenou komunikační schopností. ? Zásady komunikace s rodinou pečující o člena se zrakovým postižením a narušenou komunikační schopností. ? Jak komunikovat s dětmi ve třídě, kde se vzdělává dítě s narušenou komunikační schopností? ? Podpora komunikace klienta s narušenou komunikační schopností dle typu narušené komunikační schopnosti. ? Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti ve vazbě na zrakové postižení. ? Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky narušení vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, poruch artikulace a fonologických poruch, plynulosti řeči, zvuku řeči a poruch hlasu, elektivního mutismu, grafomotoriky a funkcí nezbytných k příznivému rozvoji čtení, psaní, matematických schopností, symptomatických poruch řeči, kombinovaných poruch řeči. ? Základy logopedické intervence v oblasti narušení vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, poruch artikulace a fonologických poruch, plynulosti řeči, zvuku řeči a poruch hlasu, elektivního mutismu, grafomotoriky a funkcí nezbytných k příznivému rozvoji čtení, psaní, matematických schopností, symptomatických poruch řeči, kombinovaných poruch řeči. ? Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervenci narušené komunikační schopnosti. Povinná literatura: COMER, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers. ČERVENKOVÁ, R. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. 1. vydání. Praha: Grada. 213 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/rozvoj-komunikacnich-a-jazykovych-schopnosti-5085. HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S. a MIKULAJOVÁ, M. (2009). Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Vyd. 1. Praha: Portál.. 167 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-612-4. KEREKRÉTIOVÁ, A. (2016). Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. 341 stran. ISBN 978-80-223-4165-3. LECHTA, V., ed. (2016). Inkluzivní pedagogika. Vydání první. Praha: Portál. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5 LECHTA, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál. 190 s. ISBN 978-80-7367-977-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní