Předmět: Logopedie 2

« Zpět
Název předmětu Logopedie 2
Kód předmětu USS/ULG2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Diagnostika NKS. Obecné zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů obtíží v rámci NKS. Vyšetření komunikační a jazykové kompetence, vyšetření laterality, produkce a percepce řeči z pohledu SPP poradenské praxe. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Aplikace SPP diagnostiky logopedické u jednotlivých okruhů narušené komunikační schopnosti, včetně kompetencí napříč resorty. Interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce v rámci logopedické diagnostiky s jinými odborníky, rodinou a s jedincem s NKS. 2. Didaktický a intervenční materiál pro diagnostiku a diferenciální diagnostiku v rámci NKS, technické pomůcky a přístroje, multimediální technika, využití moderních prostředků pro hodnocení sociální komunikace a NKS k depistáži, screeningu, diagnostice a diferenciální diagnostice NKS, distanční formy a metody diagnostiky NKS. 3. Specifické prostředky logopedické diagnostiky v kontextu edukačního, klinického a specifického sociálního prostředí, problematika objektivity diagnostiky, diagnostické metody ve speciálněpedagogické poradenské praxi zaměřené na NKS. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky v rámci posuzování NKS. 4. Obecné zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů v rámci NKS- zohlednění interference jazykových, kulturních a sociálních obtíží do symptomatologie v kontextu speciálněpedagogického poradenského procesu. Kulturně-jazykově korektní diagnostika a diferenciální diagnostika NKS, diagnostika a diferenciální diagnostika NKS u osob s primárním zdravotním postižením. 5. Specifika SPP diagnostiky u osob narušeným vývojem řeči ve SPP poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky a diferenciální diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky a diferenciální diagnostiky v souvislosti s přesahy do vývojových poruch učení nebo jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. 6. Specifika SPP diagnostiky u osob se získanou neurotickou (psychogenní) nemluvností ve SPP poradenské praxi.... -//-. 7. Specifika SPP diagnostiky u osob s narušením článkování řeči ve SPP poradenské praxi.... -//-. 8. Specifika SPP diagnostiky u osob s poruchami hlasu a/nebo rezonance řeči ve SPP poradenské praxi.... -//-. 9. Specifika SPP diagnostiky u osob s narušením grafické formy řeči (vývojových poruch učení) ve SPP poradenské praxi.... -//-. 10. Specifika SPP diagnostiky u osob s poruchami plynulosti řeči ve SPP poradenské praxi.... -//-. 11. Specifika SPP diagnostiky u osob se symptomatickými (sekundárními) a kombinovanými poruchami řeči ve speciálněpedagogické poradenské praxi. -//-. 12. Specifika SPP diagnostiky u osob s orofaciálními (myofunkčními) poruchami řeči a s poruchami polykání ve speciálněpedagogické poradenské praxi. -//-. 13. Diagnostika a diferenciální diagnostika NKS u dětí s odlišným mateřským jazykem a s kulturně-jazykovými specifiky. Diagnostika a diferenciální diagnostika NKS u neverbálních osob. Přesah do oblasti psychiatrie, psychologie, neurologie, klinické logopedické, foniatrické a ORL diagnostiky. 14. Vybrané alternativní i standardizované přístupy a metody v diagnostice NKS, vyšetření senzorické integrace, psychomotorické škály, neurovývojové přístupy, ABA koncept apod.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti speciálněpedagogické diagnostiky narušené komunikační schopnosti (NKS) učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci diagnostických poradenských aktivit v rámci osob s NKS. Povinná literatura: CSÉFALVAY, ZS., LECHTA, V. (ed.). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3 HLAVINKOVÁ, A., & VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra?: odborná publikace pro logopedy (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-2908-3 KUCHARSKA, A. Riziko dyslexie: Pregramotnostni? schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikovy?ch skupina?ch. Prague: Charles University, Faculty of Education Press. 2012. Available at: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=nlebk&AN=1462080&lang=cs&site=eds-live (Accessed: 14 September 2022). LECHTA, V. ET AL. Symptomatické poruchy řeči. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B., WDOWYCZYNOVÁ, M. Když naše dítě nemluví plynule: Koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-849-4 MLČÁKOVÁ, R., MAŠTALÍŘ, J., MELOUNOVÁ, Z., & RYBAŘÍKOVÁ, K. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání (1. vydání). Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5662-1 MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3721-7. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté., Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-7367-262-1. SKALOVÁ, P.F., KUNOVÁ, A. AND ŠAROUNOVÁ, J. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát?: neverbální dítě v mateřské škole. Vydání první. Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5 VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu?: výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie (1. vydání). Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5882-3. VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. VRBOVÁ, R. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7. VRBOVÁ, R Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní