Vyučující
|
-
Šlesingrová Eliška, Mgr.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Poruchy hlasu. Anatomie a fyziologie fonace. Etiologie, symptomatologie, klasifikace hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání, dospělosti a stáří. Profilující osobnosti a literatura. - Základy diagnostiky poruch hlasu. Poruchy hlasu jako symptomatická porucha. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce - komparace se zahraničím. - Narušení zvuku řeči. Velofaryngeální insuficience - terminologie, symptomatologie, klasifikace a etiologie. Profilující osobnosti a literatura. - Rinolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Palatolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Narušení plynulosti řeči. Balbuties - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Symptomatické poruchy řeči - terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního a somatického postižení - symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, psychických a neurotických poruch, neurologických onemocnění. Downův syndrom a jeho důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Možnosti diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s vymezením, klasifikací a kategorizací v okruzích narušené komunikační schopnosti (NKS), organizace logopedické péče a dalšími aspekty poruch komunikace v kontextu poradenské práce speciálního pedagoga. Budou schopni následně detekovat symptomy jednotlivých hlavních forem NKS v mluvené i psané formě, včetně poruch neverbální komunikace a pochopit jejich dopad na oblast školní edukace a sociální komunikace. Povinná literatura: ČERVENKOVÁ, B. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností. u dětí od narození do tří let věku (1. elektronické vydání). Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2054-3 KMENTOVÁ, M. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KOPECKÝ, K., SZOTKOWSKI, R. AND DOBEŠOVÁ, P Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. 2021. ISBN 9788024459158 [N.p.]: Palacký University Olomouc. Dostupné na: https://eds.s.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzMxNzcwMTdfX0FO0?sid=e7e1e540-7ebd-44f8-a972-d1f762ba2fce@redis&vid=11&format=EB&rid=1 KREJČOVÁ, L. et al. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie 2., aktualizované vydání., Brno: Edika, 2018. LECHTA, V. ET AL. Symptomatické poruchy řeči. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. MLČÁKOVÁ, R., MAŠTALÍŘ, J., MELOUNOVÁ, Z., & RYBAŘÍKOVÁ, K. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání (1. vydání). Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5662-1 MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3721-7. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Narušení plynulosti řeči - vstup do problematiky. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3719-4. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Základy logopedie a organizace logopedické péče (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4. ŘÍHOVÁ, A.; VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra (odborná publikace pro logopedy). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-2908-3. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen, Praha: Togga, 2015. ISBN 978-80-7476-093-8. SMOLÍK, F. & MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku, Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3 VITÁSKOVÁ, K. Fylogeneze a ontogeneze řeči. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 105 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3717-0. VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník - Terminologický a výkladový. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. ISBN 9788090253667. FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7. KEREKRÉTIOVÁ, A. Logopédia. Prvé vydanie. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2016. 341 stran. ISBN 978-80-223-4165-3. KEREKRÉTIOVÁ, A. Logopedická propedeutika. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2016. 234 stran. ISBN 978-80-223-4164-6. KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1. KUČERA, M. Hlasová rehabilitace a reedukace. In DRŠATA, J. a kol. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-116-8 LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B. Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 124 s. ISBN 978-80-7367-849-4. LECHTA, V, ed. Inkluzivní pedagogika. Překlad Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5. LECHTA, V. et al. Symptomatické poruchy řeči. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky (1. vyd.). Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3721-7. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. Základy logopedie a organizace logopedické péče (1. vyd.). Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3722-4. VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 103 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3694-4. VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. 1. vyd. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3720-0.
|
Doporučená literatura
|
|