Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Štěpničková Nikola, Mgr.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. přednáška: teorie kombinovaného postižení, syndrom Vzdělavatelnost a vychovatelnost v odborném pojetí a literatuře v minulosti a dnes. přednáška: Diagnostické přístupy Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. přednáška: Pomáhající profese a jejich úloha. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. přednáška: Sppg a sociální práce ve specifických podmínkách kombinovaného postižení. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. přednáška: Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. přednáška: Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením u nás. přednáška: Možné stimulační techniky při kombinovaném postižení. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. přednáška: Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. Teorie orientace v prostoru a samostatný pohyb. přednáška: Prostorová orientace a její rozvoj. Legislativa zaměřená na péči o osoby s kombinovaným postižením. přednáška: Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. přednáška: Sebepojetí a budování sociálních vztahů. Pedagogické zásady. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. přednáška: Speciální výchovné techniky. Tvorba individuálního plánu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami. Povinná literatura: 1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. 5. ZAPLETALOVÁ, Jana. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, c2006. ISBN 80-86856-29-1.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
Obecná speciální pedagogika, speciálněpedagogické aspekty jednotlivých druhů zdravotního postižení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemný test
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
-
VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
-
VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.
|