|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na představení vývoje péče o lidi s postižením či jiným znevýhodněním, a to od prehistorie až po současnost. Popsán bude vývoj institucionální péče na území ČR a také vývoj oboru speciální pedagogika. Charakterizováno bude ústavnictví a speciální školství druhé poloviny 20. století. V neposlední řadě bude pozornost věnována přínosu nejdůležitějších osobností české speciální pedagogiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit vývoj péče o osoby s postižením z historického hlediska, a to od prehistorie po současnost. Studenti budou schopni: - zhodnotit a vzájemně porovnat jednotlivé historické etapy vývoje postavení osob s postižením ve společnosti. - objasnit vznik speciální pedagogiky jako vědecké disciplíny, včetně přínosu významných osobností. - popsat vývoj vzdělávání speciálních pedagogů. - charakterizovat proměnu současné speciální pedagogiky.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky dané vyučující(m) na začátku semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Horňák, L. at all. (2002). Dějiny špeciálnej pedagogiky.. Prešov.
-
Jeřábková, K. (2013). Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KÁBELE, F., KRACÍK, J. (1982). Nárys vývoje péče o tělesně postižené, nemocné a zdravotně oslabené. Praha: SPN.
-
Kysučan, J. (2009). Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky.. Ostava.
-
Ludvík, F. (1956). Dějiny defektologie: historický nárys péče o mládež vyžadující veřejné ochrany a pomoci.. Praha: SPN.
-
Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
|