Název předmětu | Dospívání a dospělost osob s mentálním postižením |
---|---|
Kód předmětu | USS/UDMP |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět teoreticky i prakticky seznamuje se specifiky života dospívajících a dospělých osob s mentálním postižením. Součástí výuky jsou praktické vstupy a nácviky s cílovou skupinou. - Specifika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. - Základní znaky dospělosti, osobnost dospívajícího a dospělého jedince s mentálním postižením. - Postoje k dospělosti osob s mentálním postižením. Předsudky. Význam diagnózy, labeling. - Samostatnost a sebeurčení dospělých osob s mentálním postižením, zásady a možnosti rozvoje. - Sociální učení. Aktivní sociální učení. - Zásady přístupu a komunikace ve vztahu k dospělému člověku s mentálním postižením. - Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením. - Celoživotní vzdělávání. Pracovní uplatnění. Bydlení. Volný čas a aktivizace dospělých. - Partnerství, sexualita a rodičovství osob s mentálním postižením. Riziko sexuálního zneužití. Prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cíle: Cílem disciplíny je seznámit studenty se specifiky dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. Výukové teze: " Problematika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. Základní znaky dospělosti, osobnost dospívajícího a dospělého jedince s mentálním postižením. " Postoje k dospělosti osob s mentálním postižením. Předsudky vůči dospělosti lidí s mentálním postižením. Význam diagnózy, nálepkování. Základní východiska řešení problematiky. " Oblast samostatnosti a sebeurčení dospělých osob s mentálním postižením, zásady rozvoje jedince v těchto oblastech. " Zásady přístupu a komunikace ve vztahu k dospělému člověku s mentálním postižením. " Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením. " Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením. " Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Profesní příprava, podpora člověka s mentálním postižením v oblasti pracovního uplatnění. Aktuální možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. " Bydlení osob s mentálním postižením. Podpora člověka s mentálním postižením na cestě k bydlení. Aktuální možnosti bydlení osob s mentálním postižením. " Komplexnost služeb pro dospělé osoby s mentálním postižením. Standardy kvality sociálních služeb. " Volný čas a aktivizace dospělých osob s mentálním postižením. " Partnerství, sexualita a rodičovství osob s mentálním postižením. Postoje k sexualitě osob s mentálním postižením. Riziko sexuálního zneužití u osob s mentálním postižením. " Výchova k partnerství a sexuální výchova osob s mentálním postižením. Schéma a principy sexuální výchovy. Základní východiska, metody a formy sexuální výchovy osob s mentálním postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |