|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět teoreticky i prakticky seznamuje se specifiky života dospívajících a dospělých osob s mentálním postižením. Součástí výuky jsou praktické vstupy a nácviky s cílovou skupinou. - Specifika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. - Základní znaky dospělosti, osobnost dospívajícího a dospělého jedince s mentálním postižením. - Postoje k dospělosti osob s mentálním postižením. Předsudky. Význam diagnózy, labeling. - Samostatnost a sebeurčení dospělých osob s mentálním postižením, zásady a možnosti rozvoje. - Sociální učení. Aktivní sociální učení. - Zásady přístupu a komunikace ve vztahu k dospělému člověku s mentálním postižením. - Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením. - Celoživotní vzdělávání. Pracovní uplatnění. Bydlení. Volný čas a aktivizace dospělých. - Partnerství, sexualita a rodičovství osob s mentálním postižením. Riziko sexuálního zneužití. Prevence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem disciplíny je seznámit studenty se specifiky dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. Výukové teze: " Problematika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. Základní znaky dospělosti, osobnost dospívajícího a dospělého jedince s mentálním postižením. " Postoje k dospělosti osob s mentálním postižením. Předsudky vůči dospělosti lidí s mentálním postižením. Význam diagnózy, nálepkování. Základní východiska řešení problematiky. " Oblast samostatnosti a sebeurčení dospělých osob s mentálním postižením, zásady rozvoje jedince v těchto oblastech. " Zásady přístupu a komunikace ve vztahu k dospělému člověku s mentálním postižením. " Sebeobhajování dospělých osob s mentálním postižením. " Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením. " Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Profesní příprava, podpora člověka s mentálním postižením v oblasti pracovního uplatnění. Aktuální možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. " Bydlení osob s mentálním postižením. Podpora člověka s mentálním postižením na cestě k bydlení. Aktuální možnosti bydlení osob s mentálním postižením. " Komplexnost služeb pro dospělé osoby s mentálním postižením. Standardy kvality sociálních služeb. " Volný čas a aktivizace dospělých osob s mentálním postižením. " Partnerství, sexualita a rodičovství osob s mentálním postižením. Postoje k sexualitě osob s mentálním postižením. Riziko sexuálního zneužití u osob s mentálním postižením. " Výchova k partnerství a sexuální výchova osob s mentálním postižením. Schéma a principy sexuální výchovy. Základní východiska, metody a formy sexuální výchovy osob s mentálním postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Podmínkou min. 80 % aktivní účast ve cvičení, plnění individuálně zadaných úkolů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
(2002). Standardy kvality sociálních služeb.. Praha: MPSV.
-
Kozáková, Z., Krejčířová, O., & Müller, O. (2013). Charakteristika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kozáková, Z. (2013). Sexualita osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Krejčířová, O., & Kozáková, Z. (2013). Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Krejčířová, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika - teorie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Müller, O., Vymazalová, E., & Krejčířová, O. (2013). Speciálněpedagogická andragogika - metodika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Valenta, M., Müller, O., Vítková, M., Kozáková, Z., Strnadová, I., & Mužáková, M. (2009). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta.
|