| Název předmětu | Alternativní a augmentativní komunikace |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/UAAK |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Prezentace teoretických poznatků o vybraných systémech AAK a ukázka jejich praktického použití u osob s těžkým postižením, kteří nemohou částečně nebo zcela verbálně komunikovat. Diskuze nad diagnostickými hledisky volby konkrétních systémů AAK a cílovými skupinami využívajícími systémy AAK.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " rozumět pojmům komunikace, komunikační kompetence, komunikační bariéra a definovat je; " popsat komunikační proces, jeho jednotlivé fáze a subjekty; " orientovat se v klasifikacích systémů alternativní a augmentativní komunikace; " používat adekvátní a správnou související terminologii; " teoreticky popsat princip fungování jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace; " orientovat se v aktuální nabídce programů a aplikací využívajících informační technologie zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí v systémech AAK; " znát aktuální nabídku technických pomůcek využívaných v rámci alternativní a augmentativní komunikace; " posoudit vhodnost jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace pro konkrétního klienta. Témata: Komunikace; teorie a modely komunikace; typy a složky komunikace; klasifikace systémů AAK; aspekty a volba optimálního komunikačního systému; piktogramy; systém Bliss; Makaton, znak do řeči; fonemické znakové kódy; sociální čtení; výměnný obrázkový komunikační systém; specif. komunikační systémy osob se sluchovým postižením; specif. komunikační systémy osob se zrakovým postižením; specif. komunikační systémy osob s hluchoslepotou; specif. komunikační systémy osob s kombinovaným postižením; technické prostředky; využití informačních technologií v AAK.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |