| Název předmětu | Alternativní a augmentativní komunikace |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/UAAC |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsahem předmětu je základní seznámení se systémy alternativní a augmentativní komunikace a jejich využití v profesi speciálních pedagogů a ostatních odborníků podílejících se na intervenci u osob se specifickými potřebami.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: rozumět pojmům komunikace, komunikační kompetence, komunikační bariéra a definovat je; popsat komunikační proces, jeho jednotlivé fáze a subjekty; orientovat se v klasifikacích systémů alternativní a augmentativní komunikace; používat adekvátní a správnou související terminologii; teoreticky popsat princip fungování jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace; orientovat se v aktuální nabídce programů a aplikací využívajících informační technologie zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí v systémech AAK; znát aktuální nabídku technických pomůcek využívaných v rámci alternativní a augmentativní komunikace; posoudit vhodnost jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace pro konkrétního klienta. Povinná literatura: BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. MAŠTALÍŘ, J.; PASTIERIKOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014.Doporučená literatura: BENDOVÁ, P., LANGER, J. Alternative communication techniques. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-market, 1996.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět pojmům komunikace, komunikační kompetence, komunikační bariéra a definovat je; - popsat komunikační proces, jeho jednotlivé fáze a subjekty; - orientovat se v klasifikacích systémů alternativní a augmentativní komunikace; - používat adekvátní a správnou související terminologii; - teoreticky popsat princip fungování jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace; - orientovat se v aktuální nabídce programů a aplikací využívajících informační technologie zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí v systémech AAK; - znát aktuální nabídku technických pomůcek využívaných v rámci alternativní a augmentativní komunikace; - posoudit vhodnost jednotlivých systémů alternativní a augmentativní komunikace pro konkrétního klienta. |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |