Předmět: Specifické poruchy učení 1

« Zpět
Název předmětu Specifické poruchy učení 1
Kód předmětu USS/TUC1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování základních aktuálních teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení a analýza možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci vzdělávání na prvním stupni základních škol. Studenti budou po absolvování studia schopni definovat základní typy specifických poruch učení, orientovat se v jejich příčinách a základních aspektech diagnostiky a intervence. - Koncepce specifických vývojových poruch učení. Terminologické vymezení SVPU, mezinárodní definice SVPU a její vliv na pojetí SVPU v České republice a v zahraničí. Vztah teorií SVPU k jiným poruchám (specifické poruchy pozornosti a aktivity, poruchy chování, specifické vývojové poruchy jazyka, poruchy motoriky, apod.). Klasifikace SVPU a jejich typů podle MKN-I0 (WHO), DMS V. a MKF. - Historický vývoj v oblasti diagnostiky a intervence v rámci SVPU u nás a v zahraničí. Stručný přehled geneze zájmu o problematiku SVPU a vztah jednotlivých etap k modernímu pojetí. Komparace názorů na SVPU v minulosti a dnes v souvislosti s jednotlivými profesními (odbornými) skupinami (psychologové, lékaři, pedagogové a další). Role primárního pedagoga v interdisciplinárním týmu v rámci diagnostiky a intervence SVPU. - Etiologie SVPU. Stručný přehled historických i současných etiologických koncepcí v oblasti SVPU, jejich význam v procesu formování diagnostických a intervenčních postupů (lateralita, vnímání, dědičnost, fonologické dovednosti, dysfunkce CNS, deficity dílčích funkcí, teorie poruch senzorické integrace, balanční a mozečkové teorie a další). - Symptomatologie SVPU a typologie SVPU, výskyt v populaci. Výčet obecných i specifických symptomů SYPU a jejich variace vzhledem k věku (předškolní věk, školní věk, dospělost) a struktuře osobnosti (projevy v jednotlivých složkách osobnosti, procesech). Závislost frekvence a charakteru výskytu symptomů vzhledem k diagnostickému procesu a terminologickému vymezení (u nás, v zahraničí). Zdůraznění projevů na prvním stupni základní školy. - Specifická vývojová porucha čtení - dyslexie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a syptomatologie. Základní etapy vývoje čtenářských dovedností. Metody výuky čtení (včetně alternativních). Výskyt dyslexie v populaci. Pseudodyslexie, hyperlexie, hypolexie, legastenie. - Specifická vývojová porucha psaní - dysgrafie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie, výskyt v populaci. Vliv dysgrafie na výskyt dalších typů SVPU (vztah dysgrafie a dyspraxie, dysgrafie a dyskalkulie, dyspinxie a atp.). - Specifická vývojová porucha pravopisu. Dysortografie - symptomatologie, specifičnost terminologického vymezení vzhledem k zahraničí, závislost symptomů dysortografie vzhledem k dalším typům SVPU. - Specifická vývojová porucha počítání - dyskalkulie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie. Výskyt v populaci. Vývoj matematických představ. - Stručný přehled tzv. jiných typů SVPU a jejich kombinací. Dyspraxie, dyspinxie a dysmuzie - terminologie, symptomatologie. Neverbální poruchy učení. Didaktogenní poruchy. Získané poruchy učení alexie, agrafie a akalkulie, agramatismus, apraxie.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní