Course: Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3

« Back
Course title Special Education of Blind and Visually Impaired Persons 3
Course code USS/TTY3
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study 4
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Course content
The course is focused on acquiring knowledge in the following areas: Braille, font development for the visually impaired, practical mastery of reading and writing Braille font, tactile graphics, spatial orientation and independent movement for visually impaired people.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
Learning outcomes
Braille alphabet - techniques of writing and reading. Graphic skills. Mobility orientation, independent orientation of the blind or visually impaired.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Proving knowledge and skills in areas that are defined in the course content.
Recommended literature
  • Červenka, P. (1999). Mapy a orientační plány pro zrakově postižené.. Praha: MŠMT.
  • Finková, D., Mitrychová, L., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Osoby se zrakovým postižením v procesu komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • GONZUROVÁ, W. Příručka pro přepis do Braillova písma.
  • Keblová, A. (1999). Hmat u zrakově postižených.. Praha : Septima.
  • Keblová, A. (1999). Kompenzační pomůcky : pro zrakově postižené žáky ZŠ.. Praha : Septima.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching primary school classes 1 through 5 and special education (MD15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer