Předmět: Surdopedie 4

« Zpět
Název předmětu Surdopedie 4
Kód předmětu USS/TSU4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová stránka výuky zahrnuje přehled způsobů dorozumívání a základních edukačních principů a strategií, které umožňují žákovi se sluchovým postižením získat náležité komunikační kompetence nezbytné pro rozvoj interkulturní i intrakulturní komunikace. Disciplína podává přehled o edukačních možnostech žáků se sluchovým postižením na primárním stupni vzdělávání. Součástí výuky je osvojení specifických dovedností potřebných pro rozvoj mluvní produkce jedinců se sluchovým postižením, charakteristika mluvní produkce sluchově postiženého, metodika nácviku vokálů a konsonant.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení základů a východisek pro práci s žákem se sluchovým postižením školního věku z hlediska profilace přístupů ke vzdělávání při respektování preferovaného komunikačního systému.V rámci výuky předmětu studenti používají jako zdroj informací o znacích českého znakového jazyka on-line slovník českého znakového jazyka (dostupný na http://znaky.zcu.cz), vytvořený v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0189 "Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického zpracování jazyka".
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Praktické dovednosti a znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
Doporučená literatura
  • KOMORNÁ, M. (2008). Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce.. Praha.
  • KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
  • LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
  • Potměšil, M. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Potměšil, M. (2012). Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Potměšil, M. (2007). Projektování v surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • STRNADOVÁ, V. (2008). Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní