Vyučující
|
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj péče o sluchově postižené a jeho pojetí z hlediska přístupů k jejich edukaci. Filosofie výchovy pro surdopedii Výchova jako pedagogický problém. Výchovné strategie. Historické pojetí edukace v surdopedii. Výchova a vzdělávání z pohledu surdopedie IVP podstata a funkce, legislativní rámec. Individuální plánování ve výchově v surdopedii Problematika pedagogických zásad obecně. Edukace sluchově postižených SPPG zásady Produktivní vyučování teorie a praxe Metody a postupy užívané ve výchově Výchovné situace a jejich řešení Výchova v komplexním pojetí. Výchova SPD - "beh.management" Metodická východiska pro výchovnou práci. Techniky pro formativní proces
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je přiřadit k základním informacím o výchově a vzdělávání osob se sluchovým postižením informace zaměřené do oblasti metodiky práce. Dále jsou předmětem výuky psychosociální aspekty sluchového potižení.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
Znalosti z předchozích kurzů surdopedie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Langer, J. (2013). Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Potměšil, M. (2007). Projektování v surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Potměšil, M. (2007). Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Tarcsiová, D. (2005). Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia.
|