Předmět: Surdopedie 1

« Zpět
Název předmětu Surdopedie 1
Kód předmětu USS/TSU1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologie a klasifikace v oblasti sluchového postižení (komparace v rámci jednotlivých pojetí- medicínské, speciálně-pedagogické,). Historie vzdělávání osob se sluchovým postižením - od období preceptorátu souvislost s aktuálním stavem. Fyziologie sluchového analyzátoru a sluchového vnímání a jejich aplikace v surdopedii. Etiologie patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání. Genetika a sluchové postižení; vrozené syndromy; ototoxicita. Vliv sluchového postižení v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti. Edukace a reedukace sluchu, zrakové vnímání u sluchově postižených. Diagnostika v oblasti sluchového postižení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na uvedení do surdopedie , zejména s ohledem na dospělé osoby.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
  • EVANS, L. (2001). Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové:Pedagogické centrum.
  • Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Janotová, N. (1991). Rozvíjení zrakového vnímání u sluchově postižených dětí předškolního věku: kapitoly ze surdopedie. Praha: Knižní podnikatelský klub.
  • Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
  • Klims, S. a kol. (1992). Neslyšící děti jsou děti. Praha: FRPSP.
  • Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra.
  • Langer, J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • LANGER, J., SOURALOVÁ, E. (2006). Surdopedie - Andragogika. Olomouc: Unuverzita Palackého.
  • Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie II.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie I.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní