Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terminologie a klasifikace v oblasti sluchového postižení (komparace v rámci jednotlivých pojetí- medicínské, speciálně-pedagogické,). Historie vzdělávání osob se sluchovým postižením - od období preceptorátu souvislost s aktuálním stavem. Fyziologie sluchového analyzátoru a sluchového vnímání a jejich aplikace v surdopedii. Etiologie patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání. Genetika a sluchové postižení; vrozené syndromy; ototoxicita. Vliv sluchového postižení v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti. Edukace a reedukace sluchu, zrakové vnímání u sluchově postižených. Diagnostika v oblasti sluchového postižení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na uvedení do surdopedie , zejména s ohledem na dospělé osoby.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
-
EVANS, L. (2001). Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové:Pedagogické centrum.
-
Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Janotová, N. (1991). Rozvíjení zrakového vnímání u sluchově postižených dětí předškolního věku: kapitoly ze surdopedie. Praha: Knižní podnikatelský klub.
-
Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
-
Klims, S. a kol. (1992). Neslyšící děti jsou děti. Praha: FRPSP.
-
Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra.
-
Langer, J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LANGER, J., SOURALOVÁ, E. (2006). Surdopedie - Andragogika. Olomouc: Unuverzita Palackého.
-
Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Langer, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie II.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie I.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
|