Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie specifických poruch učení Terminologické vymezení Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dyspraxie Dyspinxie Dysmuzie Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků ADHD
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky specifických poruch učení - seznámení se základní terminologií, symptomatologií, diagnostikou jednotlivých specifických poruch učení. Pozornost je věnována možnostem práce s těmito žáky a praktickým dopadům jednotlivých specifických poruch učení. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Kucharská, A. (Ed.). (1998). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
-
Novák, J. (2000). Dyskalkulie - specifické poruchy počítání: metodika rozvíjení početních dovedností s přílohou Pracovní listy. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
-
Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava poruch učení a chování. Praha: Portál. Praha: Portál.
-
Vitásková, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
-
Zelinková, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál.
|