Předmět: Specifické poruchy učení

« Zpět
Název předmětu Specifické poruchy učení
Kód předmětu USS/TPU1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historie specifických poruch učení Terminologické vymezení Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dyspraxie Dyspinxie Dysmuzie Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků ADHD

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky specifických poruch učení - seznámení se základní terminologií, symptomatologií, diagnostikou jednotlivých specifických poruch učení. Pozornost je věnována možnostem práce s těmito žáky a praktickým dopadům jednotlivých specifických poruch učení. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Kucharská, A. (Ed.). (1998). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
  • Novák, J. (2000). Dyskalkulie - specifické poruchy počítání: metodika rozvíjení početních dovedností s přílohou Pracovní listy. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  • Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava poruch učení a chování. Praha: Portál. Praha: Portál.
  • Vitásková, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
  • Zelinková, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní