Předmět: Logopedie 5

« Zpět
Název předmětu Logopedie 5
Kód předmětu USS/TLO5
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Orofaciální myofunkční poruchy - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Fyziologie polykání. Poruchy polykání - terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, základy logopedické diagnostiky a intervence. Speciální pomůcky. Symptomatické poruchy řeči - terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního, somatického postižení, Downova syndromu, poruch autistického spektra, základní symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Palatolálie - shrnutí terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Prevence a prognóza. Profilující osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Současné trendy logopedické teorie i praxe v historickém kontextu. Teoretická a praktická kompetence logopeda pro poradenskou a osvětovou činnost.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher at the beginning of the semester.
Doporučená literatura
  • Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2008). Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Kittel, A., & Dosedlová, J. (1999). Myofunkční terapie. Praha: Grada.
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1995). Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta.
  • Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní