Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Stryková Eva, PaedDr.
-
Vrbová Lucie, Mgr.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 2. Alexie, agrafie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 3. Dysartrie - získaná forma - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 4. Specifické poruchy učení - Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Legislativa. Jiné typy poruch učení a praxie. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 5. Orofaciální poruchy - poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie základní diagnostické intervenční techniky. 6. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. 7. Alternativní a augmentativní komunikace. Členění, základní charakteristika jednotlivých systémů AAK, logopedické pomůcky a technika. 8. Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením teoretická východiska, moderní přístupy v intervenci osob se sluchovým postižením, video ukázky, praktická cvičení. 9. Symptomatické poruchy řeči u osob se zrakovým postižením - teoretická východiska, specifika logopedické intervence u těchto osob, didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 10. Symptomatické poruchy řeči u osob se somatickým postižením teoretická východiska vývoj řeči a jazykové roviny u osob s DMO, specifika logopedické intervence, didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 11. Symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním (roztroušená skleróza, svalové dystrofie apod.) 12. Symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním postižením teoretická východiska, logopedická intervence a její specifika. 13. Symptomatické poruchy řeči u osob s poruchami autistického spektra - teoretická východiska, vybrané metody intervence u osob s PAS.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
1. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 2. Alexie, agrafie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 3. Dysartrie - získaná forma - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 4. Specifické poruchy učení - Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Legislativa. Jiné typy poruch učení a praxie. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 5. Orofaciální poruchy - poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie základní diagnostické intervenční techniky. 6. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. 7. Alternativní a augmentativní komunikace. Členění, základní charakteristika jednotlivých systémů AAK, logopedické pomůcky a technika. 8. Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením teoretická východiska, moderní přístupy v intervenci osob se sluchovým postižením, video ukázky, praktická cvičení. 9. Symptomatické poruchy řeči u osob se zrakovým postižením - teoretická východiska, specifika logopedické intervence u těchto osob, didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 10. Symptomatické poruchy řeči u osob se somatickým postižením teoretická východiska vývoj řeči a jazykové roviny u osob s DMO, specifika logopedické intervence, didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. 11. Symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním (roztroušená skleróza, svalové dystrofie apod.) 12. Symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním postižením teoretická východiska, logopedická intervence a její specifika. 13. Symptomatické poruchy řeči u osob s poruchami autistického spektra - teoretická východiska, vybrané metody intervence u osob s PAS.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Callone, P. R., & Klinkerová, J. (2008). Alzheimerova nemoc: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Praha: Grada Publishing.
-
Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
-
Gangale, D. C., & Šáchová, I. (2004). Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing.
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Knoppová, P., & Kučerová, J. (2006). Význam logopedické intervence u osob s psychiatrickou diagnózou. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
KUBOVÁ, L. (1996). Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.. Praha: TECH-MARKET.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2002). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Newman, S., & Brejlová, D. (2004). Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál.
-
Roučková, J. (2006). Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Praha: Portál.
-
Schwarz, S. P., & Hranická, L. Roztroušená skleróza: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe.
-
Schwarz, S. P. (2008). Parkinsonova nemoc: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Praha: Grada Publishing.
|