Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Možnosti posuzování vývoje řeči. Základní etapy a formy diagnostiky vývoje řeči. Fyziologie produkce a percepce řeči. Orofaciální systém, fatické funkce. Narušený vývoj řeči. Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Terminologie a klasifikace, etiologie. Opožděný vývoj řeči terminologie, etiologie, klasifikace a symptomy. Základní struktura diagnostiky a základy intervence. Stimulace vývoje řeči a prevence opožděného vývoje řeči. Specificky narušený vývoj řeči - terminologie, základní klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika a intervence. Získaná neurotická nemluvnost. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dyslálie. Fonetika a fonologie. Klasifikace českých hlásek. Dyslalie terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Alternativní a augmentativní logopedie. Organizace logopedické péče v České republice a v zahraničí. Možnosti logopedické prevence. Narušený vývoj řeči.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořák, J. (1998). Logopedický slovník. Terminologický a výkladový.. Žďár n.Sázavou: Edice LOGOPAEDIA CLINICA.
-
DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Krahulcová, B. (2013). Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra.
-
Krobotová, M. (1991). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. (2008). Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
Mikulajová, M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Bratislava: [s.n.].
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|