Předmět: Logopedie 1

« Zpět
Název předmětu Logopedie 1
Kód předmětu USS/TLO1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Logopedie - pojem, předmět a historie oboru, postavení v systému věd. Interdisciplinární vědní obor, vztahy k zdravotnickým, společenskovědním, lingvistickým a dalším disciplínám. Respektování aktuálních celosvětových trendů ve smyslu bilingvismu, multilingvismu, multikulturality v logopedické intervenci. Základní orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Současná organizace logopedické péče v České republice. Logopedické organizace a společnosti. Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči. Předpoklady a možnosti stimulace příznivého vývoje řeči. Fyziologické potíže v řeči. Logopedická prevence. Speciálněpedagogická diagnostika v logopedii. Základní logopedické vyšetření. Lateralita.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Logopedie - pojem, předmět a historie oboru, postavení v systému věd. Odborná terminologie logopedická. Deset okruhů narušení komunikační schopnosti. Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • & Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
  • Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči. Praha.
  • Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
  • LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní