Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Kortová-Boďová Veronika, Mgr.
-
Korpová Alena, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
- Projevy rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince (poruchy aktivity, pozornosti, impulzivita, emoce, kognice, motivace, socializace atd.). - Hodnocení a diagnostika projevů rizikového a problémového chování, ADHD a poruch chování (v kontextu školy, školských poradenských zařízení atd.), možnosti statických a dynamických přístupů. - Specifika intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením (edukační, poradenská, terapeutická). - Intervence u dětí s projevy rizikového a problémového chování v kontextu školy. - Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu preventivně výchovné péče, práce s rodinným systémem. - Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu sociálně právní ochrany a zdravotnického zařízení, potenciál psychoterapeutických, socioterapeutických a kreativních přístupů. - Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu zařízení pro výkon institucionální výchovy, práce s rodinným systémem. - Intervenční programy pro rozvoj kognitivních funkcí, emocí a sociálních vztahů. - Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, efektivní programy primární prevence ve školách a školských zařízeních, minimální preventivní program, specifika práce metodika prevence. - Prevence šikany a projevů násilí ve školách a školských zařízeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Etopedie 4 bude uvedení do problematiky intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením. Zaměříme se na možnosti nejenom edukační, poradenskou či terapeutickou intervenci, ale také na prevenci rizikového a problémového chování v různých rovinách a intervenční programy pro danou cílovou skupinu.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Matoušek, O. (1996). Práce s rizikovou mládeží. Praha.
-
Matoušek O. (1999). Ústavní péče. Praha Portál.
|