Vyučující
|
-
Šlesingrová Eliška, Mgr.
-
Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výukové teze: primární bude reflexe aktuálních znalostí z bakalářského studia, následována těmito tématy: - Terminologie, klasifikace, etiologie specifických (vývojových) poruch učení - srovnání aktuálních poznatků a změn klssifikací WHO, DSM V., MKF.; vztah verbálních a neverbálních poruch učení, dyspraxie a DCD porucha - Primární a sekundární symptomatologie specifických poruch učení - problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. - Vztah specifických poruch učení a aktuálních trendů inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Transformace obtíží vyplývajících z aktuálních specifik multilingvismu a multikulturalismu - dezinterpretace důsledků bilingvismu, zásady aplikace multikulturního přístupu v edukaci studentů se specifickými poruchami učení odlišného jazykového či kulturního zázemí. - Získané poruchy lexie, grafie, ortografie a kalkulie. Důsledky získaných poruch učení v adolescenci a dospělosti na oblast emotivity, chování, pragmatiky komunikace a sociální interakce. - Zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů obtíží specifických poruch učení - zohlednění interference jazykových, kulturních a sociálních obtíží do symptomatologie specifických poruch učení v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. - Základy intervenčních přístupů u osob s poruchami učení s využitím kompenzačních strategií, didaktických a technických pomůcek. Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání starších žáků a adolescentů se specifickými poruchami učení v ČR a v zahraničí. Využití multimédií, sociálních sítí v intervenci SPU. - Profesní uplatnění osob se specifickými poruchami učení v podmínkách integrovaného a inkluzivního vzdělávání. Adaptační mechanismy a podpora jejich vytváření v edukačním procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkování základních aktuálních teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení a analýza možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci vzdělávání na prvním stupni základních škol. Studenti budou po absolvování studia schopni definovat základní typy specifických poruch učení, orientovat se v jejich příčinách a základních aspektech diagnostiky a intervence. - Koncepce specifických vývojových poruch učení. Terminologické vymezení SVPU, mezinárodní definice SVPU a její vliv na pojetí SVPU v České republice a v zahraničí. Vztah teorií SVPU k jiným poruchám (specifické poruchy pozornosti a aktivity, poruchy chování, specifické vývojové poruchy jazyka, poruchy motoriky, apod.). Klasifikace SVPU a jejich typů podle MKN-I0 (WHO), DMS V. a MKF. - Historický vývoj v oblasti diagnostiky a intervence v rámci SVPU u nás a v zahraničí. Stručný přehled geneze zájmu o problematiku SVPU a vztah jednotlivých etap k modernímu pojetí. Komparace názorů na SVPU v minulosti a dnes v souvislosti s jednotlivými profesními (odbornými) skupinami (psychologové, lékaři, pedagogové a další). Role primárního pedagoga v interdisciplinárním týmu v rámci diagnostiky a intervence SVPU. - Etiologie SVPU. Stručný přehled historických i současných etiologických koncepcí v oblasti SVPU, jejich význam v procesu formování diagnostických a intervenčních postupů (lateralita, vnímání, dědičnost, fonologické dovednosti, dysfunkce CNS, deficity dílčích funkcí, teorie poruch senzorické integrace, balanční a mozečkové teorie a další). - Symptomatologie SVPU a typologie SVPU, výskyt v populaci. Výčet obecných i specifických symptomů SYPU a jejich variace vzhledem k věku (předškolní věk, školní věk, dospělost) a struktuře osobnosti (projevy v jednotlivých složkách osobnosti, procesech). Závislost frekvence a charakteru výskytu symptomů vzhledem k diagnostickému procesu a terminologickému vymezení (u nás, v zahraničí). Zdůraznění projevů na prvním stupni základní školy. - Specifická vývojová porucha čtení - dyslexie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a syptomatologie. Základní etapy vývoje čtenářských dovedností. Metody výuky čtení (včetně alternativních). Výskyt dyslexie v populaci. Pseudodyslexie, hyperlexie, hypolexie, legastenie. - Specifická vývojová porucha psaní - dysgrafie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie, výskyt v populaci. Vliv dysgrafie na výskyt dalších typů SVPU (vztah dysgrafie a dyspraxie, dysgrafie a dyskalkulie, dyspinxie a atp.). - Specifická vývojová porucha pravopisu. Dysortografie - symptomatologie, specifičnost terminologického vymezení vzhledem k zahraničí, závislost symptomů dysortografie vzhledem k dalším typům SVPU. - Specifická vývojová porucha počítání - dyskalkulie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie. Výskyt v populaci. Vývoj matematických představ. - Stručný přehled tzv. jiných typů SVPU a jejich kombinací. Dyspraxie, dyspinxie a dysmuzie - terminologie, symptomatologie. Neverbální poruchy učení. Didaktogenní poruchy. Získané poruchy učení alexie, agrafie a akalkulie, agramatismus, apraxie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
poruchy učení.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2..
-
Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
|