Předmět: Logopedie 3 s diagnostikou

« Zpět
Název předmětu Logopedie 3 s diagnostikou
Kód předmětu USS/SLG3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenních a fatických poruch se zaměřením na specifika diagnostiky a intervence ve starším školním a adolescentním věku. Převážná část předmětu se bude zabývat komplexní logopedickou diagnostikou napříč všemi okruhy narušené komunikační schopnosti. Dysartrie - terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Tematické okruhy: " Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. " Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. " Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. " Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie pro edukační a poradenské prostředí - základní diagnostické intervenční techniky. " Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál o poruchách OFS a poruchách polykání, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. " Terminologie, klasifikace, aplikace narušené komunikační schopnosti v diagnostice v rámci jednotlivých okruhů. Metody a prostředky diagnostiky ve školském a poradenském prostředí se zaměřením na starší školní, adolescentní věk a ranou dospělost. Interdisciplinární spolupráce v logopedii - pozice logopeda ve školství. Profilující osobnosti a literatura. " Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. " Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence - komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. " Specifika logopedické prevence vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a okruhům narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce - srovnání se zahraničním pojetím.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní