Vyučující
|
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Narušený vývoj řeči a specificky narušený vývoj shrnutí. Koktavost terminologie, etiologie, etiopatogeneze, syndromologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, možnosti prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Breptavost - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Orofaciální myofunkční poruchy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Fyziologie polykání. Poruchy polykání terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, základy logopedické diagnostiky a intervence. Speciální pomůcky. Symptomatické poruchy řeči terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního, somatického postižení, poruch autistického spektra základní symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Palatolálie terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Prevence a prognóza. Profilující osobnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenních a fatických poruch se zaměřením na specifika diagnostiky a intervence ve starším školním a adolescentním věku. Převážná část předmětu se bude zabývat komplexní logopedickou diagnostikou napříč všemi okruhy narušené komunikační schopnosti. Dysartrie - terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Tematické okruhy: - Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. - Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie pro edukační a poradenské prostředí - základní diagnostické intervenční techniky. - Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál o poruchách OFS a poruchách polykání, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. - Terminologie, klasifikace, aplikace narušené komunikační schopnosti v diagnostice v rámci jednotlivých okruhů. Metody a prostředky diagnostiky ve školském a poradenském prostředí se zaměřením na starší školní, adolescentní věk a ranou dospělost. Interdisciplinární spolupráce v logopedii - pozice logopeda ve školství. Profilující osobnosti a literatura. - Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. - Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence - komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. Specifika logopedické prevence vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a okruhům narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce - srovnání se zahraničním pojetím.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kittel, A. (1999). Myofunkční terapie. Grada Publishing Avicenum.
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|