Předmět: Interkulturní výchova a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova a vzdělávání
Kód předmětu USS/SINT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům rozvíjet chápání a přijímání různosti jako pozitivního jevu a hodnotit tak rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zaměřit se na vnímání odlišnosti, jinakosti jako společenského vztahu, který otevírá možnosti pro reflexi nejen v kontextu kulturních představ, společenských nerovností a zdravotního postižení či jiného typu znevýhodnění. Výukové teze: " Terminologické vymezení - multikulturní, interkulturní, kulturně standardní a transkulturní přístup. " Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity. " Kultura a kulturní identita, vnímání odlišností, jinakostí. " Pojetí a vznik předsudků a stereotypů. " Interkukulturní senzitivita a adaptabilita, emapatie, interpersonální vztahy. " Komunikace a percepce, řešení konfliktů, schopnost kooperace. " Problematika uprchlictví, migranti v ČR, děti cizinců v české škole. " Specifika romské rodiny, romského dítěte, situace sociálního vyloučení, žák se sociálním vyloučením a jeho vzdělávací potřeby. " Programy pro rozvoj dětí se sociálně vyloučeného prostředí (kognitivní, sociální a emocionální rozvoj). " Xenofobie, rasismus, extremistická hnutí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BURYÁNEK,J. (2002). Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy. [Praha] : Nakladatelství Lidové noviny.
  • PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova.. Praha.
  • VACULÍK, J. (2009). České menšiny v Evropě a ve světě. Praha: Libri.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní