Předmět: Teorie a praxe SP rané výchovy 3

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe SP rané výchovy 3
Kód předmětu USS/RVY3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zvědělíková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Haiclová Zuzana, Mgr.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Hrdá Nella, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studijní předmět teoretické koncepce je zaměřen na problematiku přístupu, komunikace, interakce a specifik klientely se zdravotním postižením. Rehabilitační intervence u cílové skupiny jsou specifické a vyžadují taktéž dobrou připravenost pracovníků, kteří tyto intervence poskytují. Studijní předmět využívá již získaných dovedností, znalostí a poznatků z jiných studijních disciplín (především speciálněpedagogické, psychologické či pedagogicko / didaktické) s akcentem kladeným na problematiku lidských potřeb (především dysfunkčních) osob se zdravotním postižením. Studijní předmět má za cíl seznámit studenty s poznatky z oblastí speciálněpedagogické, zdravotní, sociální apod., které ve své účelné a efektivní propojenosti vytváří efektivní zázemí pro uplatnění vysoce profesionálního přístupu a komplexní práce speciálního pedagoga. Povinná literatura: 1. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. 1988 Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum. 2. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství. 3. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. 2002. Úvod do speciálního poradenství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci. 4. HRABAL, V. 1995. Význam teorie pro poradce a terapeuta. Katedra pedagogické a školní psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha. 5. CHVÁTALOVÁ, H. 2001. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. 6. KOLUCHOVÁ, J. a kolektiv 1989 Přehled patopsychologie dítěte I. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, nakladatel Praha: SPN. 7. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.). 2004. Edukace se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 8. LANG, G., BERBERICHOVÁ, CH. 1998. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál. 9. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. 1987. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN. 10. MATĚJČEK, Z. 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. 11. NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. 12. NOVOSAD, L. 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. 13. OPATŘILOVÁ, D.(ed.) 2006. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov. 14. PŘINOSILOVÁ, D. 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. 15. VÁGNEROVÁ, M. 2003 Psychologie handicapu. 3. část, Vývoj postiženého dítěte v předškolním věku. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 16. VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál. 17. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu. 2.část, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 18. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu.1.část, Handicap jako psychosociální problém. . 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 19. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu. 4.část, Školní věk a dospívání postiženého dítěte. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 20. VÍTKOVÁ, M. (ed.) 2003. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD. 21. VÍTKOVÁ, M.(ed.) 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální.2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní