Název předmětu | Provázení rodiny s dítětem se zdravotním postižením |
---|---|
Kód předmětu | USS/RPRO |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Charakteristika rodiny ve specifických podmínkách. Práce s rodinou dítěte v raném věku. Pojetí rodiny v širším kontextu a východiska pro speciálněpedagogickou práci. Definice a charakteristika zakázky rodičů. Individuální plán a jeho koncepce v limitovaných podmínkách. Komunikace v rodině s postiženým dítětem. Vše v provázanosti s asistenční praxí. Charakteristika rodiny ve specifických podmínkách. Práce s rodinou dítěte v raném věku. Pojetí rodiny v širším kontextu a východiska pro speciálněpedagogickou práci. Definice a charakteristika zakázky rodičů. Individuální plán a jeho koncepce v limitovaných podmínkách. Komunikace v rodině s postiženým dítětem. Vše v provázanosti s asistenční praxí. Obsahem předmětu jsou teoretické a praktické východiska provázení rodiny ode dne sdělení závažné diagnózy. V rámci předmětu budou probrány základní zásady komunikace s příslušníky cílové skupiny v různých situacích, které se dějí ve zdravotnickém zařízení, dále také situace v jednotlivých stadiích onemocnění (postižení). Zvláštní pozornost bude věnována pravidlům komunikace v citlivém období sdělování diagnózy a období po sdělení diagnózy. Samostatně budou představeny specifické oblasti dopadů těchto onemocnění na kvalitu života pacientů a jejich rodin - a vliv těchto skutečností na komunikaci se zdravotnickými pracovníky. Bude představen systém podpory rodin s dítětem se závažnou diagnózou v České republice. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a definovat základní pojmy, - vysvětlit vybrané teoretické základy provázení rodin ode dne sdělení diagnózy jejich dítěti - interaktivního pojetí výukové činnosti, - umět posoudit aktuální stav práce s rodinou při sdělení závažné diagnózy jejich dítěti (mapování), aplikovat získané informace v praktické rovině, - plánovat následné kroky podpory, - adaptace na negativní zážitky, přenos a projekce osobních zkušeností, prevence vyhoření a ošetření vlastní psychiky, - znát oblast následné podpory (systém podpory v ČR, neformální péče).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |