Předmět: Provázení rodiny s dítětem se zdravotním postižením

« Zpět
Název předmětu Provázení rodiny s dítětem se zdravotním postižením
Kód předmětu USS/RPRO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hájková Petra, Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Charakteristika rodiny ve specifických podmínkách. Práce s rodinou dítěte v raném věku. Pojetí rodiny v širším kontextu a východiska pro speciálněpedagogickou práci. Definice a charakteristika zakázky rodičů. Individuální plán a jeho koncepce v limitovaných podmínkách. Komunikace v rodině s postiženým dítětem. Vše v provázanosti s asistenční praxí. Charakteristika rodiny ve specifických podmínkách. Práce s rodinou dítěte v raném věku. Pojetí rodiny v širším kontextu a východiska pro speciálněpedagogickou práci. Definice a charakteristika zakázky rodičů. Individuální plán a jeho koncepce v limitovaných podmínkách. Komunikace v rodině s postiženým dítětem. Vše v provázanosti s asistenční praxí. Obsahem předmětu jsou teoretické a praktické východiska provázení rodiny ode dne sdělení závažné diagnózy. V rámci předmětu budou probrány základní zásady komunikace s příslušníky cílové skupiny v různých situacích, které se dějí ve zdravotnickém zařízení, dále také situace v jednotlivých stadiích onemocnění (postižení). Zvláštní pozornost bude věnována pravidlům komunikace v citlivém období sdělování diagnózy a období po sdělení diagnózy. Samostatně budou představeny specifické oblasti dopadů těchto onemocnění na kvalitu života pacientů a jejich rodin - a vliv těchto skutečností na komunikaci se zdravotnickými pracovníky. Bude představen systém podpory rodin s dítětem se závažnou diagnózou v České republice. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a definovat základní pojmy, - vysvětlit vybrané teoretické základy provázení rodin ode dne sdělení diagnózy jejich dítěti - interaktivního pojetí výukové činnosti, - umět posoudit aktuální stav práce s rodinou při sdělení závažné diagnózy jejich dítěti (mapování), aplikovat získané informace v praktické rovině, - plánovat následné kroky podpory, - adaptace na negativní zážitky, přenos a projekce osobních zkušeností, prevence vyhoření a ošetření vlastní psychiky, - znát oblast následné podpory (systém podpory v ČR, neformální péče).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní