Předmět: Tyflopedie 4

« Zpět
Název předmětu Tyflopedie 4
Kód předmětu USS/PTY3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je orientován na následující oblasti: Vymezení a základy tyflopedie, speciální zaměření na prostorovou orientaci osob se ZP, školní metodiky vzdělávání osob se ZP a tyflotechniku. Kdy tento předmět i vyučovací blok byl inovován prostřednictvím multimediálních publikací, vzniklých na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Vymezení a základy tyflopedie, speciální zaměření na prostorovou orientaci osob se ZP, školní metodiky vzdělávání osob se ZP a tyflotechniku. Kdy tento předmět i vyučovací blok byl inovován prostřednictvím multimediálních publikací, vzniklých na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Absolvování podmiňujících předmětů

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prokázání znalostí a dovedností v oblastech definovaných v obsahu předmětu a splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Balunová, K., Heřmánková, D., Ludíková, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Ludíková, L., & Stoklasová, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RUŽIČKOVÁ,V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: VUP.
  • Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Hamadová, P., Květoňová, L., Nováková, Z. (2007). Oftalmopedie. Brno : Paido.
  • Keblová, A. (1999). Kompenzační pomůcky : pro zrakově postižené žáky ZŠ.. Praha : Septima.
  • KVĚTOŇOVÁ,-ŠVECOVÁ, L. (2000). Oftalmopedie.. Brno: Paido.
  • Ludíková, L. (2000). Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia.
  • MATĚJČEK, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha.
  • NIELSENOVÁ, I. (1998). Učení zrakově postižených dětí v raném věku.. Praha: ISV.
  • Štěrbová, D. (2006). Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr