Cílem předmětu je uvedení do tyflopedické problematiky, poskytnutí základních teoretických východisek pro aktivity, jež jsou realizovány či určeny pro osoby se zrakovým postižením v celém širokém spektru druhů a typů zrakového postižení i směrem ke zvláštnostem, jež se vztahují k jednotlivým věkovým obdobím. Cílem je osvojení systému institucionální péče o osoby se zrakovým postižením v České republice, včetně legislativních rámců, v rámci všech zainteresovaných resortů a neziskových organizací. Tematické okruhy: " Tyflopedie - charakteristika oboru. " Tyflopedie v soustavě věd. " Diagnostika v tyflopedii - základní orientace " Klasifikace osob se zrakovým postižením. " Komplexní služby pro osoby se zrak. postižením - oblast zdravotní. " Komplexní služby pro osoby se zrak. postižením - oblast školská. " Komplexní služby pro osoby se zrak. postižením - oblast sociální. " Charakteristika nevidomých. " Charakteristika slabozrakých. " Charakteristika osob se zbytky zraku. " Charakteristika osob s poruchami binokulárního vidění. " Psychické zvláštnosti osob se zrak. postižením. " Význam kompenzačních činitelů pro osoby se zrak. postižením. Povinná literatura: FINKOVÁ, D., LUDIKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc, VUP. ISBN 978-80-244-1857-5. LOPÚCHOVÁ, J. (2011). Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89239-61-3. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3700-2. KVĚTOŇOVÁ, L. (1998). Oftalmopedie. Brno, Paido. ISBN 80-85931-58-8.
|