Cílem předmětu je osvojení si specifik přístupu k jedincům se zrakovým postižením, a to dle věku, typu a hloubky zrakového postižení, včetně charakteristik odlišností edukační proces u jednotlivých skupin osob se zrakovým postižením s důrazem na soudobé pojetí celoživotního vzdělávání. Záměrem je osvojení principů práce s žákem se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ, s důrazem na zvládnutí aplikace speciálních didaktických a metodických přístupů s ohledem na věk žáka, typ a hloubku zrakového postižení a výukový předmět. Osvojení si práce s výukovými kompenzačními pomůckami, zejména s moderními informačními technologiemi. Tematické okruhy: ? Pojetí inkluzivního a "speciálního vzdělávání" žáků se zrakovým postižením. ? Spolupráce školy a SPC pro žáky se zrakovým postižením. ? Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka s nevidomostí. ? Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka se slabozrakostí. ? Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka se zbytky zraku. ? Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka s poruchou binokulárního vidění. ? Výukové kompenzační pomůcky pro žáky se zrakovým postižením. Povinná: JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové, Pedf. KVĚTOŇOVÁ, L. (1998). Oftalmopedie. Brno, Paido. ISBN 80-85931-58-8 LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3698-2 LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3700-2 MORAVCOVÁ, D. (2004). Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha, Triton. ISBN 80-7254-476-4. Doporučená: BALUNOVÁ, K., HEŘMANKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc, UP. ISBN 80-244-0381-1 FINKOVÁ, D., LUDIKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. (2007) Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-1857-5
|