Předmět: Tyflopedie raného a dětského věku 

« Zpět
Název předmětu Tyflopedie raného a dětského věku 
Kód předmětu USS/OTRV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vachalová Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na klíčové období raného a předškolního věku u dítěte se zrakovým postižením. Studenti se budou seznamovat s prioritami v diagnostice i intervenci u dětí se zrakovým postižením v daném věkovém období. Obsahově bude předmět věnován raným stádiím vývoje dítěte se zrakovým postižením, stimulaci dítěte se zrakovým postižením v raném a předškolním věku, rozvoji kompenzačních činitelů, prostorové orientaci a samostatnému pohybu, sebeobsluze, přípravě na školu, reedukaci poruch binokulárního vidění a dalším tématům spojeným s tímto věkovým obdobím. Tematické okruhy: ? Rodina dítěte se zrakovým postižením. ? Specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. ? Raná péče. ? Sebeobsluha v raném a předškolním věku. ? Prostorová orientace v raném a předškolním věku. ? Rozvoj kompenzačních mechanismů u dítěte se zrakovým postižením. ? Pobyt dítěte se ZP v předškolním zařízení. ? Cíle předškolního vzdělávání směrem k dítěti se zrakovým postižením. ? Školní zralost a připravenost dítěte se zrakovým postižením. Povinná: FIDLEROVÁ, D. (2015). Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. [Pardubice]: [nakladatel není známý]. ISBN 978-80-260-9209-4. FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. (2011). Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: UP. Odborná publikace. Požadavky na systém: internetový prohlížeč, Word, Adobe Acrobat Reader, přehrávač videa (wmv). ISBN 978-80-244-2743-0. LUDÍKOVÁ, L. (2004). Tyflopedie předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0955-0. LUDÍKOVÁ, L. (1988). Tyflopedie I: Určeno pro posl. učitelství na školách pro mládež vyžadující zvl. péči a vychovatelství. 1. vyd. Olomouc: UP. KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. (2015). Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5. LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. (1991). Tyflopedie III: určeno pro posl. učitelství pro školy pro mládež vyžadující zvl. péči, zákl. školy, SPZ, mateřské školy. 1. vyd. Olomouc: UP. RÖDEROVÁ, P. (2015). Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vydání. Brno: MU. ISBN 978-80-210-8091-1. KAVALÍROVÁ, K., LIŠKA, V., VONDRÁČKOVÁ, J. (2015). Nevidomí rodiče a jejich zkušenosti: těhotenství, porod a péče o dítě do 3 let. 1. vydání. Praha: Okamžik. ISBN 978-80-86932-42-2. BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0381-1. SMÝKAL, J. (1986). Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha: ÚV Svazu invalidů v ČSR

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr