Cílem předmětu je již na začátku studia poskytnout studentům základní přehled o terminologii s níž se budou během studia setkávat, a to jak z oblasti speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením, tak tako oftalmologie tak, aby dané terminologie studentům zapadali do uceleného konceptu a mohli na daných vědomostech poté stavět. Tento předmět doplňuje terminologii ze speciální pedagogiky. Tematické okruhy: " Základní pojmy v oftalmologii. " Základní pojmy v tyflopedii. " Tyflopedické kontra oftalmologické vymezení zrakových vad. " Práce s lékařskými zprávami - orientace v nich, myšlenkové mapy, orientace. " Práce s odbornými texty v ČR i cizích jazycích. " Práce s audiovizuálním odborným materiálem. Povinná literatura: VALENTA, M. a kol. (2015). Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9. KROUPOVÁ, K. a kol. (2016). Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Vydání 1. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8. EDELSBERGER, L. a kol. (2000). Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany: H & H. ISBN 80-86022-76-5. KUCHYNKA, P. a kol. (2016). Oční lékařství. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5079-8. Vyšetření zraku u dětí. Ostrava: Fakultní nemocnice Ostrava, [2016?]. ISBN 978-80-88159-18-6. BENEŠ, P. (2015). Přístroje pro optometrii a oftalmologii. Vydání první. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-577-8. LUDÍKOVÁ, B. (2013). Propedeutické lékařské disciplíny 2 - základy psychiatrie, otorhinolaryngologie a oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: UP. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3728-6. ŠPAČKOVÁ, K. a kol. (2012). Základy oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3059-1.
|