Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do surdopedie. Vzdělávací metody, technické pomůcky a školská zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení obecných základů a teoretických východisek pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje teoretický základ surdopedie, který vyplývá z příslušných speciálně pedagogických a lékařských disciplín, surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický pohled na edukaci osob se sluchovým postižením, charakteristiku a aplikaci základních kompenzačních pomůcek pro jedince se sluchovým postižením. Výukové teze: ? Surdopedie jako speciálněpedagogická disciplína. ? Úvod do surdopedické terminologie. ? Sluchové vady z pohledu audiologie. ? Klasifikace osob se sluchovým postižením. ? Etiologie sluchových poruch. ? Historie péče o osoby se sluchovým postižením. ? Technické a kompenzační pomůcky. Povinná: HAMPL, I. (2013). SURDOPEDIE. Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-327-9. HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0 HLOŽEK, Z. (2012). Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3436-0. KAŠPAR, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-15-0. KAŠPAR, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením [DVD-ROM]. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-63-5. KOSINOVÁ, B. (2008). Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina ? kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-94-9. Doporučená: DĚDEČKOVÁ, A. (2013). Adresář služeb nejen pro neslyšící. 13. vypracované vydání Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. HAVLÍK, R. (2008). Sluchadlová propedeutika. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-458-0. KŘESŤANOVÁ, L. a kol. (2012). Tiché rozhovory. Nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 978-80-86792-26-2. KUČERA, P. (2013). Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. GEVAK Olomouc. Studijní opora UNIFOR. Olomouc: UP. ISBN 978-80-86768-62-5.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
Freeman, R. Tvé dítě neslyší.
-
HRUBÝ, J. (1999). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I.. Praha: FRPSP.
-
Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
-
LANGER, J.; MICHALÍK, J.; HANÁKOVÁ, A.; KANTOR, J.; RŮŽIČKOVÁ, V. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc.
-
Sovák, M. (1978). Logopedie. Praha: SPN.
|