Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Somatopedie jako vědní obor, vymezení základní terminologie Mozková obrna Svalová onemocnění Cystická fibróza Diabetes mellitus Celiakie Systém somatopedických institucí Komplexní rehabilitace Technické pomůcky V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretická východiska oboru somatopedie a interdisciplinárních souvislostí v oblasti referenčních oborů a uceleného pojetí rehabilitace. Jeho cílem je vymezit teoretické poznatky, které jsou nezbytné pro předmět Somatopedie 2. Výukové teze: ? Představení oboru somatopedie v kontextu současného pojetí speciální pedagogiky v ČR i v zahraničí. ? Vymezení základních kategorií a pojmů: omezení hybnosti, tělesné a kombinované postižení, onemocnění (popř. také zdravotní oslabení), koncept funkční schopnosti jedince. ? Histografie péče o jedince s omezením hybnosti na území ČR i v zahraničí. ? Rehabilitace osob s omezením hybnosti (terminologie, legislativa, koncepce), rehabilitace v léčebné, sociální a pracovní oblasti. Práce speciálního pedagoga v kontextu uceleného pojetí rehabilitace. ? Význam interdisciplinarity a pojetí interdisciplinární spolupráce v zařízeních rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče (legislativa v jednotlivých rezortech, systém zařízení a jejich základní charakteristika, modely a konkrétní příklady možností interdisciplinární spolupráce). Povinná: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. a kol. (2014). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. ISBN 978-80-210-6678-6. JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. (2009). Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7. KANTOR, J. (2011). Somatopedie ? reflexe její současnosti i dalšího vývoje. E-Pedagogium. 2011:3/105-113. ISSN 1213-7499. KANTOR, J. (2014). Podoby interdisciplinární podpory osob s omezením hybnosti v oblasti zdravotnictví, školství a sociální péče. In HUTYROVÁ, M. et al. 2014. Interdisciplinární pohledy na jinakost. Sborník z XV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP. KANTOR, J., JURKOVIČOVÁ, P. (2013). Základy speciální pedagogiky osob s omezením hybnosti. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3710-1. KOLÁŘOVÁ, K. a kol. (2013). Jinakost ? postižení ? kritika. Praha: Slon. ISBN 978-80-7419-050-6. LECHTA, V. a kol. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7. LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2010). Specifika edukace žáků se speciálními potřebami s přesahem do sféry pracovního uplatnění. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-2655-6. MICHALÍK, J. a kol. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3. MÜLLER, O. a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5536-0. VALENTA, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednařík, J. (2001). Nemoci kosterního svalstva. Praha: Triton.
-
Jakubec, P. (2006). Cystická fibróza. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jankovský, J., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
-
Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
-
KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1993). Somatopedie.. Praha: SPN.
-
Maříková, T. (2004). Neurogenetika svalových dystrofií a kongenitálních myopatií. Praha: Maxdorf.
-
MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
-
Opatřilová, D., & Zámečníková, D. (2008). Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita.
-
Valenta, M. (2008). Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vávrová, V. (2006). Cystická fibróza. Praha: Grada Publishing.
|