Předmět: Somatopedie 1

« Zpět
Název předmětu Somatopedie 1
Kód předmětu USS/OSO1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Somatopedie jako vědní obor, vymezení základní terminologie Mozková obrna Svalová onemocnění Cystická fibróza Diabetes mellitus Celiakie Systém somatopedických institucí Komplexní rehabilitace Technické pomůcky V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretická východiska oboru somatopedie a interdisciplinárních souvislostí v oblasti referenčních oborů a uceleného pojetí rehabilitace. Jeho cílem je vymezit teoretické poznatky, které jsou nezbytné pro předmět Somatopedie 2. Výukové teze: ? Představení oboru somatopedie v kontextu současného pojetí speciální pedagogiky v ČR i v zahraničí. ? Vymezení základních kategorií a pojmů: omezení hybnosti, tělesné a kombinované postižení, onemocnění (popř. také zdravotní oslabení), koncept funkční schopnosti jedince. ? Histografie péče o jedince s omezením hybnosti na území ČR i v zahraničí. ? Rehabilitace osob s omezením hybnosti (terminologie, legislativa, koncepce), rehabilitace v léčebné, sociální a pracovní oblasti. Práce speciálního pedagoga v kontextu uceleného pojetí rehabilitace. ? Význam interdisciplinarity a pojetí interdisciplinární spolupráce v zařízeních rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče (legislativa v jednotlivých rezortech, systém zařízení a jejich základní charakteristika, modely a konkrétní příklady možností interdisciplinární spolupráce). Povinná: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. a kol. (2014). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU. ISBN 978-80-210-6678-6. JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. (2009). Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7. KANTOR, J. (2011). Somatopedie ? reflexe její současnosti i dalšího vývoje. E-Pedagogium. 2011:3/105-113. ISSN 1213-7499. KANTOR, J. (2014). Podoby interdisciplinární podpory osob s omezením hybnosti v oblasti zdravotnictví, školství a sociální péče. In HUTYROVÁ, M. et al. 2014. Interdisciplinární pohledy na jinakost. Sborník z XV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP. KANTOR, J., JURKOVIČOVÁ, P. (2013). Základy speciální pedagogiky osob s omezením hybnosti. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3710-1. KOLÁŘOVÁ, K. a kol. (2013). Jinakost ? postižení ? kritika. Praha: Slon. ISBN 978-80-7419-050-6. LECHTA, V. a kol. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7. LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2010). Specifika edukace žáků se speciálními potřebami s přesahem do sféry pracovního uplatnění. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-2655-6. MICHALÍK, J. a kol. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-859-3. MÜLLER, O. a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. (2011). Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5536-0. VALENTA, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Bednařík, J. (2001). Nemoci kosterního svalstva. Praha: Triton.
  • Jakubec, P. (2006). Cystická fibróza. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jankovský, J., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Vybrané kapitoly z uceleného systému rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1993). Somatopedie.. Praha: SPN.
  • Maříková, T. (2004). Neurogenetika svalových dystrofií a kongenitálních myopatií. Praha: Maxdorf.
  • MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
  • Opatřilová, D., & Zámečníková, D. (2008). Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Valenta, M. (2008). Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vávrová, V. (2006). Cystická fibróza. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr