Předmět: Rozvoj zraku v raném věku 

« Zpět
Název předmětu Rozvoj zraku v raném věku 
Kód předmětu USS/ORZR
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými etapami vývoje zraku a možnostmi jeho rozvoje v raném věku dítěte a objasnit fyziologii vidění. Náplní předmětu jsou i možnosti využití a rozvoje zraku v této věkové etapě nejen ve smyslu zrakové stimulace, ale i multisenzoriálního přístupu či zrakové terapie. Tematické okruhy: ? Vývoj zraku v prenatálním i postnatálním vývoji. ? Nejčastější zrakové vady v raném věku ? jejich diagnostika. ? Funkční vyšetření zraku. ? Zraková stimulace. ? Komunikace s rodiči. ? Úkoly rodiny v rozvoji zraku u dítěte raného věku. ? Možnost působení speciálního pedagoga u dítěte raného věku s ohledem na rozvoj zrakových funkcí. ? Hračky pro rozvoj zrakových funkcí u dítěte do tří let věku. ? Multisenzoriální přístup. ? Little Room. Povinná: RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. (2016). Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. 1. vydání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5096-4. KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. (2015). Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5. BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0381-1. MACKONOCHIE, A. (1997). První rok vašeho dítěte měsíc po měsíci. České vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut. ISBN 80-7180-330-8. SYNEK, S., SKORKOVSKÁ, Š. (2014). Fyziologie oka a vidění. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3992-2. ŠIKL, R. (2012). Zrakové vnímání. 1. vyd. Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-247-3029-5. MORAVCOVÁ, D. (2007). Zraková terapie slabozrakých: jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton. ISBN 978-80-7254-949-8. KEBLOVÁ, A., LINDÁKOVÁ, L., NOVÁK, I. (2000). Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-121-0. Doporučená: VÍTKOVÁ, M, a kol. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido. ISBN 80-85931-75-3. GRÜNEROVÁ-LIPPERTOVÁ, M. (2020). Multisenzorická stimulace. První vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-447-7. JANKŮ, K. (2018). Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Vydání: první. Opava: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě. ISBN 978-80-7510-335-2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr