Předmět: Rozvoj zraku v předškolním a mladším školním věku 

« Zpět
Název předmětu Rozvoj zraku v předškolním a mladším školním věku 
Kód předmětu USS/ORZP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět plynule navazuje na poznatky z oblasti rozvoje zraku v raném věku dítěte a soustředí se na další vývojové etapy s důrazem na možné odchylky od normálního vývoje zraku. Vzhledem k věkové specifikaci se předmět specificky zaměřuje na problematiku poruch binokulárního vidění a jejich reedukace a současně na možnosti zrakové terapie u dětí s těžším stupněm zrakového postižení. Tématické okruhy: ? Důsledky poruch binokulárního vidění. ? Pleoptika a ortoptika. ? Pleoptické cvičení v předškolním a mladším školním věku. ? Ortoptické cvičení v předškolním a mladším školním věku. ? Přístroje pro pleoptiku a ortoptiku. ? Zraková hygiena v předškolním věku. ? Optické pomůcky a kompenzační pomůcky v předškolním věku. ? Hra a hračka jako kompenzační i reedukační činitel v předškolním věku. Povinná: RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. a KRAMOSILOVÁ, Z. (2016). Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. 1. vydání. Olomouc: UP. 128 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5096-4. FIDLEROVÁ, D. (2015). Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. [Pardubice]: [nakladatel není známý], [2015]. 91, 6 stran. ISBN 978-80-260-9209-4. FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V. a KROUPOVÁ, K. (2011). Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku [CD-ROM]. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-2743-0. LUDÍKOVÁ, L. (2004). Tyflopedie předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: UP. 54 s. ISBN 80-244-0955-0. KOCHOVÁ, K. a SCHAEFEROVÁ, M. (2015). Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5. BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D. a LUDÍKOVÁ, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP. 70 s. ISBN 80-244-0381-1. MACKONOCHIE, A. (1997). První rok vašeho dítěte měsíc po měsíci. České vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut. 96 s. ISBN 80-7180-330-8. SYNEK, S. a SKORKOVSKÁ, Š. (2014). Fyziologie oka a vidění. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada. 96 s., xi s. obr. příl. ISBN 978-80-247-3992-2. ŠIKL, R. (2012). Zrakové vnímání. 1. vyd. Praha: Grada. 312 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3029-5. MORAVCOVÁ, D. (2007). Zraková terapie slabozrakých: jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton. 39 s. ISBN 978-80-7254-949-8. KEBLOVÁ, A., LINDÁKOVÁ, L. a NOVÁK, I. (2000). Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. 46 s. ISBN 80-7216-121-0. Doporučená: VÍTKOVÁ, M., ed. et al. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido. 94 s. ISBN 80-85931-75-3.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr