Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. V rámci tohoto předmětu si studenti teoreticky i prakticky osvojí základní prvky prostorové orientace: ? techniky chůze bez hole (bezpečnostní postoje, kluznou prstovou techniku, odhady úhlů a vzdáleností atd.), na nichž jsou vystavěny další dovednosti ve smyslu chůze s holí a plánování tras (Prostorová orientace 2 a 3), ? techniky chůze bez hole ? průvodcovství (základy chůze s průvodcem). Studenti se v rámci práce ve dvojicích a skupinách naučí výše zmíněné prvky, jak provádět, tak je také učit a korigovat u ostatních tak, aby pod vedením instruktora PO SP osob se zrakovým postižením mohli provádět úkony v rámci žáků v inkluzi. V rámci tohoto prvního bloku prostorové orientace budou studenti seznámeni také s pomůckami umožňujícími bezpečný pohyb v prostoru ? a to jak klasickými (bílá hůl, vodící pes, akustické majáčky, vodící linie atp.), tak také moderními (3D mapy a modely, audiotaktilní mapy, GPS navigace atp.) Povinná: WIENER, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS]. 168 s. ISBN 80-239-6775-4. ŠUMNÍKOVÁ, P. (2018). Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 181 stran. ISBN 978-80-7603-005-3. RŮŽIČKOVÁ, V. a KROUPOVÁ, K. (2017). Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 177 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5273-9. FINKOVÁ, D.; REGEC, V.; RŮŽIČKOVÁ, V.; STEJSKALOVÁ, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP.. ISBN 978-80-244-3085-0. RŮŽIČKOVÁ, V. (2013). Samostatný pohyb a prostorová orientace. In kol. autorů Vzdělávací materiály pro účastníky programů. Olomouc: UP.. ISBN 978-80-86768-53-3. SLOUKA, I. a kol. (2013). Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. V Tribunu EU vydání první. Brno: Tribun EU s.r.o.. 209 stran. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-263-0289-6. FINKOVÁ, D. 2010. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.. 52 s. ISBN 978-80-244-2627-3. Doporučená: Zvuk jako významný zdroj informací: [příručka pro ty, kteří po ztrátě zraku začínají opět sami chodit a pro ty, kteří jim při tom pomáhají, ať už jsou to jejich nejbližší nebo odborníci z řad instruktorů prostorové orientace a samostatného pohybu. Vyd. 1. Praha: Tyfloservis, 2007. 20 s. Iris; sv. 3. ISBN 978-80-904063-0-8.
|